Urimelig kritikk av overtidsbetaling?

Budstikka har  i en lederartikkel tatt opp overtidsbetalingen for ledere i Bærum kommune. Vi kan dessverre  ikke  legge ut lederen her  da  den kun er tilgjengelig på Budstikka+.

Sitat fra lederartikkel i Budstikka: Også Fagforbundet i Bærum er kritiske. I et debattinnlegg i Budstikka skriver hovedtillitsvalgt Zlata Ljubicic at kommuneledelsen i praksis bevilger seg ekstra lønn for jobbing under koronakrisen. «Hva skal vi si til de ansatte hvis vi kommer i en lignende situasjon igjen? Her snakker alle om en dugnad og at vi må stå sammen. Da blir det uakseptabelt at noen ledere får ekstra betalt.»

Så fortsetter lederartikkelen: For egen del klarer vi ikke å hisse oss opp over at 30 ledere får ekstra betaling for ekstra innsats. De har en fastlønn som også skal dekke overtid i en normalsituasjon, men her snakker vi om en unntakstilstand der enkelte har arbeidet opptil 70 timers uker. Vi kan heller ikke se at vedtaket innebærer forskjellsbehandling.

Foreningens nestleder har i et senere innlegg i Budstikka forklart grunnen til at fagforeningen mener det uakseptabelt med denne overtidsbetalingen.

Du kan lese hele Zlata sitt motinnlegg i Budstikka her…

Denne overtidsbetalingen blir omtalt i en ironisk artikkel i Nettavisen og er også omtalt i Kommunal  Rapport hvor andre kommuner ikke anbefales å følges Bærum sitt eksempel.

Les Nettavisens artikkel her …