Arbeiderpartiet og Rødt vil gi innspill til tilsynet ved Vallerhjemmet. Høyre og Frp ber dem holde seg unna.

Kommunestyret i Bærum diskuterte i siste møte før sommerferien Vallerhjemmet, etter at Fylkesmannen har besluttet å åpne tilsynssak mot sykehjemmet.

Fagforbundet har hele tiden ment at tilsynet må utvides til å gjelde fra januar 2020. En av grunnene til dette er at det i ettertid er kommet frem at bedriftshelsetjenesten og vernetjenesten allerede i begynnelsen av februar tok kontakt med kommunens ledelse hvor de flere ganger etterspurte planer dersom det ble koronasmitte og påfølgende karantene. Det synes som om ledelsen ikke tok disse henvendelsene på alvor.

Både Arbeiderpartiet og Rødt hadde forslag i Kommunestyret om å anmode Fylkesmannen om å utvide tilsynet til å gjelde fra 1. januar. Forslaget ble nedstemt av Høyre og Frp og fikk dermed ikke flertall. De mente at det var noe Fylkesmannen fikk vurdere selv.

Både for etterlatte og ansatte er det viktig at alle «steiner blir snudd», og derfor skjønner ikke Fagforbundet at Høyre og Frp ikke kunne støtte opposisjonens forslag.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.