Press "Enter" to skip to content

Lønnstrekk: arbeidsgiver måtte tilbakebetale det dobbelte!

Ingen trekk uten skriftlig forhåndsavtale

Arbeidsgiver foretok trekk i lønn med 70 000 kr, ble dømt til å betale arbeidstaker 150 000 kroner. Lønnstrekk uten skriftlig samtykke fra arbeidstaker er en tilbakevendende problemstilling, og en slik sak ble behandlet i Kristiansand tingrett i midten av juli i år.

Arbeidsgiver hadde gjort trekk i lønnsutbetalinger; dels begrunnet i korrigeringer av timesarbeid/akkord, dels bruk av firmabil, og dels kjøp av verktøy. Partene var enige om at lønnstrekkene samlet utgjorde ca 70 000 kroner.

Kristiansand tingrett fant det ikke bevist at lønnstrekkene var hjemlet i skriftlig forhåndsavtale, jf. aml. § 14-15 andre ledd bokstav c. Lønnstrekkene var dermed ulovlige og arbeidsgiver ble dømt til å tilbakebetale beløpet i sin helhet, med renter. Den ansatte ble også tilkjent saksomkostninger på kr 80.000. Samlet ble arbeidsgiver dermed dømt til å betale 150 000 kroner, i tillegg til egne utgifter til advokat.

Også i Bærum kommune har vi hatt tilfeller hvor medlemmer har blitt trukket i lønn uten skriftlig forhåndsavtale. Dette har vi imidlertid ryddet opp i, i ettertid. Det er viktig å huske at arbeidsgiver ikke kan trekke for formeget utbetalt lønn eller annen godtgjørelse før den ansatte har underskrevet en forhåndsavtale. Ta kontakt med fagforeningskontoret hvis du trenger bistand. Dette bør gjøres før avtale undertegnes.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.