Forventningene til kommuneoppgjøret er kraftig redusert

Kommunal rapport har intervjuet både Fagforbundets forbundsleder Mette Nord og KS sin arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø. Her fremkommer det fra begge at kommuneoppgjøret ikke blir hva vi forventet før koronapandemien.

Mette Nord foreslår null til lokale forhandlinger og at ingen yrkesgrupper bør løftes mer enn andre. Direktør Gangsø sier at KS mener at lokale potter er viktig, men at det ikke er noe som tyder på at vi kan få det på plass i år og henviser til rammen for oppgjøret.

Siden det nå ser ut til å bli relativt beskjedne tillegg er fagforeningen helt enig i at lønnstilleggene blir gitt sentralt og da helst med et likt kronetillegg til alle.

Forbundslederen har  også et innlegg i «OSS tillitsvalgte», hvor hun opplyser at hun i tillegg til lønnskravet vil prioritere å drøfte heltid. Hun belyser også andre områder som er viktige å trekke frem i diskusjonen, som verdsetting av kompetanse, hvordan få ansatte til å stå lenger i stillingen og rekruttering.

Les hele innlegget til Mette Nord her…

Les også Dagsavisens intervju med Mette Nord her…