LO ADVARER MOT NYTT RENTEHOPP

Norges Bank varsler nytt rentehopp – får kritikk fra LO

Som ventet valgte Norges Bank torsdag å holde styringsrenten uendret på 2,75 prosent. Men sentralbanken står fast på at det trolig kommer en ny økning i mars.

LO ber sentralbanken droppe alle eventuelle økninger gjennom hele 2023.

Alt tyder på at utviklingen i norsk økonomi går verre enn det Norges Bank har sett for seg. Så jeg tror at Norges Bank vil måtte moderere seg og kanskje redusere renten etter hvert, sier sjeføkonom i LO, Roger Bjørnstad, til Kommunal Rapport. Den kraftige prisveksten demper etterspørselen mye i seg selv, og de med lavest inntekt bærer den største byrden. Det er nå snarere behov for å demme opp for konsekvensene av prisveksten for husholdninger, bedrifter og kommuner, sier han.

Norges Bank har hevet renten på hvert rentemøte siden mai, totalt seks ganger i 2022. Dette har Bjørnstad vært kritisk til. Han mener sentralbanken bruker feil medisin når de legger importert inflasjon til grunn for renteøkningene.

Fagforeningen er enig i at høyere rentekostnader ikke løser problemene med inflasjonen, og kan heller forsterke de økonomiske problemene for folk flest. Vi er også enig i at importinflasjonen er en av grunnene til den sterke prisveksten og at denne ikke kan vektlegges på samme måte som innenlands inflasjon, da styringsrenten skal fastsettes.