DAGENS SÆRALDERSGRENSE FOR PENSJON SKAL VURDERES

Særaldersgrenene er svært viktig for mange av Fagforbundets medlemmer.

En ny arbeidsgruppe skal vurdere dagens ordning med særaldersgrenser, altså yrkesgrupper med lavere aldersgrense for pensjon enn 70 år.

Regjeringen har nedsatt en arbeidsgruppe som skal gjøre en gjennomgang og vurdering av særaldersgrensene. De skal også vurdere tiltak som kan legge til rette for at folk i stillinger med særaldersgrense kan jobbe lenger eller gå over i annet arbeid.

Dette gjelder for mange av Fagforbundets medlemsgrupper som helsefagarbeidere, sykepleiere, vernepleiere, renholdere, brannfolk med flere. Disse gruppene har i dag en særaldersgrense på 65 år, med mulig for tjenestepensjon allerede fra 62 år hvis alder og tjenestetid er 85 år.

Først skal arbeidsgruppen bli enige om hvordan pensjonssystemet for særaldersgrenser skal bli i fremtiden. Det skal være klart 1. juli. Hvilke stillinger som i fremtiden skal ha særaldersgrense eller hvilke aldersgrenser som skal gjelde, skal avklares etter at partene har avtalt pensjonsregler.

Hvem de nye særaldersgrensene skal omhandle blir nok et stridsspørsmål sammen med tidspunktet for mulig fratredelse.