Kompetansepoeng – et forsøk på ran

Rådmannen foreslo i sitt budsjettforslag at kompetansekontoen skulle avsluttes i løpet av 2011. Uttak av poeng kunne bare skje ved å belaste det enkelte tjenestestedets budsjett.

Fagforbundet reagerte kraftig på dette. Både ovenfor Rådmannen under budsjettforberedelsene og senere ovenfor de politiske partiene, både i høringssvar til HP, og i samtaler med sentrale politiske aktører. For oss var det helt avgjørende at det ble avsatt en sentral pott som skulle dekke opp fremtidig uttak av kompetansepoengene. Her har de ansatte store beløp til gode. Bare i år er det tatt ut over 12 millioner kroner.

Fagforbundet har satt et absolutt krav om at opptjente poeng må tas ut på samme vilkår og betingelser som gjelder i dag. Noe annet ser jeg på som et ran. Vårt krav om sentral pott medførte at Rådmannen overførte 2 millioner til en slik pott. Noe som er altfor lite.

I møte med Utvalg for Samarbeid, hvor det også sitter fem politikere (3H, IV, I AP) fremmet jeg to forslag. Det ene var «Det avsettes en årlig sentral pott på kr 5 millioner til betaling for innløsning av tidligere opparbeidede kompetansepoeng». Det ble ikke vedtatt. Det andre forslaget var «Opptjente kompetansepoeng godtgjøres etter gjeldende satser». Dette forslaget ble enstemmig vedtatt. Forslaget fulgte HP saken videre til Formannskapet og Kommunestyret hvor det også ble enstemmig vedtatt, men uten at friske midler ble bevilget.

Dermed er det vedtatt at kompetansene skal godtgjøres, men hvor skal pengene tas fra? Jeg frykter at allerede sterkt pressede budsjetter ute på tjenestestedene kan føre til at ansattes oppsparte kompetansepoeng blir vanskelig å kunne realiseres.

Vi kommer til å følge denne saken nøye. Den som ønsker å bruke sine poeng, søker om det etter gjeldende regler. Blir det problemer, ta kontakt med hovedtillitsvalgte, så skal vi forsøke å hjelpe. Det er også viktig at vi registrer alle avslagene til videre kamp for nye penger til poenguttakene.

Dette handler i siste instans om vi kan ha tiltro til Bærum kommune som arbeidsgiver. Det kan stilles store spørsmål om det etter Rådmannens og politikernes behandling av denne saken.

BMJ