Kritiserer omorganisering

Bærum. Leder for Fagforbundet, Bjørn M. Johnsen, mener lederansvaret i helse- og sosialtjenesten vil bli pulverisert.

I fjor gjorde rådmannen en gjennom­gang av organiseringen, kostnadene og kvaliteten på kommunens helse- og sosialtjenester. Med utgangspunkt i fun­nene som ble gjort, ble det bestemt at sektoren skulle omorganiseres. For å øke effektiviteten og spare penger, samles tjenestestedene i større og færre virk­somhetsområder. Det skal også oppret­tes et nytt ledernivå.

-Sektoren vil bli langt mer toppstyrt. Det blir flere mellomledere å forholde seg til. Dette er ikke noen positiv end­ring. Det blir for stor avstand mellom brukerne og de ansatte som har myndig­het til å ta endelige avgjørelser, mener leder for Fagforbundet i Bærum, Bjørn M. Johnsen.

– Ugunstig

Det skal opprettes et nytt ledernivå, med avdelingsledere som har ansvar for mel­lom 20 og 30 årsverk.

-Vi hadde denne organisasjonsfor­men for ti år siden. Så ble den endret til en mer flat struktur. Nå er vi tilbake til der vi var for ti år siden. For meg vir­ker det som om de tror de kan omor­ganisere seg bort fra problemene. Men det er fremdeles de samme oppgavene som skal løses. Vi er skeptiske til at hver gang det kommer en ny leder, skal det omorganiseres og gjøres nye grep, sier Johnsen.

-De nye avdelingslederne får både budsjett- og personalansvar. Det skaper også en del utfordringer. Det er ugunstig med for mange ledernivåer, fordi lederansvaret blir pulverisert, mener han.

Fra 19 til 10

19 virksomhetsområder er redusert til 10. Målet er at det skal bli en mer helhetlig og samlet ledelse med et tydeligere strategisk fokus. Kommunen håper på å spare 3 millioner kroner i året på den nye modellen.

– Det setter jeg spørsmålstegn ved. Disse 10 nye lederne skal ha høyere lønn, og det skal ansettes en mengde nye avde­lingsledere. Samlet sett er vi svært skep­tisk til at omorganiseringen i seg selv vil gi reduserte kostnader, sier lederen for Fagforbundet i Bærum.

Johnsen er bekymret for at omorgani­sering skjer i forkant av prosjekt 2012.

-I den prosessen har helse- og sosial en mengde forslag til kutt. Dette burde vært sett i sammenheng med omorgani­seringen. De svakeste brukergruppene ligger stort sett under helse- og sosial­sektoren i kommunen. Jeg håper politi­kerne vil skjerme de svakeste gruppene, sier han.

Linn Foyn Therkelsen

Budstikka, Torsdag 19.mai 2011.  side 14