Dette er grove lovbrudd

Bærum. Ved 30 prosent av kommunens tjenestesteder i pleie og omsorg har ansatte jobbet doble vakter uten å få overtidsbetalt.

– Svært alvorlig, mener Fagforbundet.

En gjennomgang av alle tjenestestedene i pleie- og omsorg viser flere brudd på arbeidsmiljøloven. Blant annet er det kommet frem at ved 8 av 36 tjenestesteder har ekstravakter jobbet mer enn 35,5 timer i uken, uten at det er blitt utbetalt overtidstillegg. Ved 30 % av tjenestestedene er det jobbet doble vakter uten at det er utbetalt overtidstillegg.

– Jeg ble svært overrasket over at det er brutt lover og regler så mange steder i kommunen. Innbyggerne må kunne ha tillit til at kommunen forholder seg til regelverket. Hvis ikke det offentlige gjør det, hvem vil da gjøre det? spør leder for Fagforbundet i Bærum, Bjørn M. Johnsen.

Asklia ikke eneste stedet

I april skrev Budstikka om ekstrahjelper ved en kommunal bolig i

Bærum som jobbet mer enn 40 timer i løpet av en helg uten overtidsbetaling. Bruddene på arbeidsmiljøloven skjedde ved avdelingen Asklia, som er en del av tjenestestedet Emma Hjorth. Asklia er en samlokalisert bolig for mennesker med psykisk utviklrngsheniming og behov for helsehjelp, hvor brukergruppen er eldre og multifunksjonshemmede. Etter kommunens gjennomgang av sektoren, viser det seg at saken fra Asklia er langt fra den eneste.

– Dette er store brudd på arbeidsmiljøloven. Ansatte har jobbet for mye og ikke fått den betalingen de har krav på. Vi har fått informasjon om at det har foregått slike brudd i helse- og omsorgssektoren i flere år, sier M. Johnsen.

Skal granskes

De ulovlige forholdene er kommet frem gjennom en egenkontroll gjort av kommunalsjefen. Resultatene ble i går kveld lagt frem for Utvalg for samarbeid. Under det politiske møtet ble det enstemmig vedtatt at det også skal gjøres en uhildet granskning.

– Det mener vi at både brukerne og resten av befolkningen i Bærum har krav på. Det skal ikke være bukken som passer på havresekken, sier Fagforbundslederen.

Timeslistene til alle ansatte i pleie- og omsorgssektoren de siste tre månedene er gjennomgått i kontrollen.

– Dette er for lite. En må gå tre år tilbake, ikke tre måneder. Avvikene kan dreie seg om store beløp for de ansatte. Kommunen må vise innbyggerne at dette er en sak de tar på alvor, mener M. Johnsen.

Vil bedre rutinene

– Vi må erkjenne at vi burde hatt bedre oversikt over dette. Det som er viktig er at en er blitt oppmerksom på at det har vært avvik, og at det er satt i gang tiltak. I fremtiden vil vi sørge for bedre internkontrollrutiner, sier arbeidsgiverdirektør, Gunvor Erdal.

Hun mener at avvikene ikke har gått ut over brukerne.

– Det handler i stor grad om at tjenestelederne er opptatt av at en skal ha forsvarlige tjenester for beboerne, og at det har kommet foran oppfølging av arbeidstidsbestemmelsene. Vi sliter med rekruttering flere steder, og det har vært gjort noen midlertidige løsninger som ikke er gode nok. I tillegg har det vært mange ansatte som ønsker å jobbe mye. Vi. må bare si at en har vært for fleksible for til å få kabalen til å gå opp, sier hun. Innen 14. mai hadde alle tjenesteledere dokumentert og lukket avvikene ved sitt tjenestested, skriver rådmannen i et internt notat.

Opplæring

– Jeg oppfatter at det er stort fokus på dette nå, og at det vil fortsette å være det fremover hos kommunalsjefen. Det vil lages bedre rutiner for internkontroll og det vil bli flere internrevisjoner. Vi har også iverksatt opplæringstiltak knyttet til turnuslegging, sier arbeidsgiverdirektøren.

Linn Foyn Therkelsen

Budstikka, Fredag  20.mai 2011.   side 10