Handlingsprogrammet 2011-2014 – Skolebibliotekene: høringssvar fra Fagforbundet Bærum

I Handlingsprogrammet har Rådmannen foreslått å fjerne stillingen som skolebib­liotekar i ungdomsskolen fra skoleåret 2011.

Skolebibliotekene i Bærum med sine fagutdannede bibliotekarer har siden 70-tallet vært et flaggskip for kommunen. Så sent som i 2007 ble det gjort et politisk vedtak om en tiltaksplan; Formål for bibliotek- og informasjonskompetanse i Bærumsskolen. Den var initiert og laget av skolebiblioteka­rene og tar for seg skoleløpet  1.-10. trinn sett i forhold til Kunnskapsløftet. Tiltak­splanen og skolebibliotekene har til nå vært en modell for resten av landet.

Skolebiblioteket er skolens fagbibliotek og har samme målsetting som skolen selv. Det er en alternativ læringsarena som støtter opp under det som skjer i klasserommet og er integrert i den øvrige pedagogiske virk­somheten på skolen. Fjernes bibliotekarstillingene vil virksomheten reduseres betrak­telig. Elevene i Bærum har i mange år scoret over gjennomsnittet på nasjonale lesetester. Dette er i tråd med forskning som viser at elever som har skolebibliotek på egen skole scorer høyere enn de som ikke har det. Gjennom Kunnskapsdepartementets Pro­gram for skolebibliotekutvikling satses det i perioden 2009 – 2013 på skolebibliotek som læringsressurs i Norge. Mens Norge satser, ser Bærum ut til å gå motsatt vei dersom Rådmannens forslag går igjennom, nemlig å redusere sine godt utviklede skolebibliotek gjennom snart 40 år til ubetjente boklagre.

Fagforbundet Bærum anbefaler at alle skolebibliotekarstillingene beholdes.