Forslag til handlingsprogram 2011-2014 – KAP 5 Medarbeidere: høringssvar fra Fagforbundet Bærum

Våren 2007 vedtok Kommunestyret, etter forslag fra Rådmannen, en ny strategi i arbeidsgiverpolitikken. I saken presenterte Rådmannen en bred gjennomgang av kommunens arbeidsgiverpolitikk og fremmet flere forslag til nye tiltak.

Uten at det er blitt vedtatt noen ny arbeidsgiverspolitisk plattform fremmer nå Rådmannen et handlingsprogram som nærmest barberer bort de mest sentrale forslagene som ble vedtatt for tre år siden. Dette gjelder kompetansekonto, tillitstid, fra deltid til heltid i PLO med mer.

5.2 Kompetanseutvikling og faglighet

Fagforbundet er svært fornøyd med at tilbudet om at fagopplæring innen barne og ungdomsarbeiderfaget og helsefagarbeideren fortsetter. Samtidig er det viktig at også dagens høyskoletilbud gjennomføres med nye klasser i årene fremover.

Ellers foreslår Rådmannen at kompetansekontoen avvikles i sin nåværende form. Slik vi har fått presentert avviklingen, vil det nå ikke bli gitt nye kompetansepoeng. Allerede opptjente poeng skal kunne tas ut, men skal belastes det enkelte tjenestested. Fagforbundet konstanterer at det ikke er økonomisk rom for ytterliggere nye kompetansepoeng. Det må imidlertid være et absolutt krav at allerede opptjente poeng må kunne tas ut på vilkår og betingelser som gjelder i dag. Oppsparte poeng er i løpet av årene satt i «banken», uten at det er avsatt penger til uttakene. Det må derfor avsettes en sentral pott til uttak av poengene. Det er helt urealistisk å tro at dette kan belastes tjenestestedene. Med de allerede sterkt pressede budsjettene ute på tjenestestedene vil dette medføre at de ansattes oppsparte kompetansepoeng aldri vil kunne realiseres. Skulle dette skje vil det være et tillitsbrudd som de ansatte ikke vil glemme. Oppsparte tilgodehavende må derfor honoreres.

5.3.2 Fra deltid til heltid

Da det i 2007 ble vedtatt å tilby deltidsansatte i pleie og omsorg full stilling, ble det i handlingsprogrammet avsatt årlige budsjettmidler på 15 millioner til dette formålet. Det foreslår Rådmannen nå å fjerne. Bærum kommune ble den gang sett på som en foregangskommune med dette vedtaket og det var en av grunnene til at kommunen fikk likestillingsprisen. Prosjektet foreslås avviklet, men at arbeidet med å redusere deltid videreføres innen ordinære budsjettrammer. Etter Fagforbundets oppfatning vil det være en umulighet med de budsjettene som tjenestestedene innen PLO i dag har. I realiteten er dette en gravleggelse av et av kommunens viktigste prosjekter. Rundt en tredel av kommunens ansatte er fremdeles deltidansatte og svært mange av disse ønsker å utvide sin stilling. Fagforbundet henstiller på det sterkeste at prosjektet fortsetter i sin nåværende form, med de budsjettmidler som tidligere er bevilget.

5.3.3 Seniortiltak

Fagforbundet er enig med Rådmannen om at de seniorpolitiske tiltakene har vært svært positive for organisasjonen. Tiltakene har ført til redusert uttak av AFP og uførepensjon og redusert sykefravær for denne gruppen tiltakene omhandler. Vi er derfor svært forundret over at seniortiltakene ikke allerede nå vedtas videreført for kommende år. Det foreligger ikke forslag om forandring av dagens offentlige tjenestepensjon og det skulle således ikke være noe grunnlag for å vente med avgjørelsen. Det er viktig med forutsigbarhet ovenfor denne gruppens viktige seniormedarbeidere.

KONKLUSJON

Som det fremgår av ovenstående foreslår Fagforbundet at det avsettes en pott til uttak av kompetansepoeng, midler til videreføring av deltid til heltidprosjektet samt å videreføre dagens seniortiltak. I tillegg foreslår vi at dagens ordning med tillitstid og stipendier viderføres.

Mange av de tiltakene som nå foreslås fjernet har også profilert Bærum kommune som en arbeidsgiver som tar ansatte på alvor. Med dette budsjettet er det ingen større grunn til å være ansatt i Bærum kommune enn i andre kommuner.