Tviler på spareeffekt

Bærum. Tillitsvalgte tviler på om de foreslåtte tiltakene vil gi de besparelser rådmannen forespeiler i budsjettforslaget.

Bjørn Johnsen, som er leder av Fagforbundet i Bærum kom­mune, mener budsjettforslaget i realiteten innebærer en reduksjon grunnbemanningen i barnehagene.

Bakgrunnen er at rådmannen i budsjettforslaget foreslår «mid­lertidig redusert lønnsbudsjett» på 20 millioner kroner. Dette begrun­nes med at barnehagene i dag har rekrutteringsproblemer, noe som fører til at lønnsbudsjettet ikke benyttes fullt ut.

-Reduksjonen er et midler­tidig tiltak, og kommunen skal fortsatt ha som mål å oppnå fast bemanning for førskolelærere i pedagogiske lederstillinger og fagarbeidere i assistentstillinger, forsikrer rådmannen i budsjett­forslaget.

Johnsen påpeker at lønnsmid­lene ikke er brukt opp fordi man har latt være å ansette vikarer når noen er blitt syke i mange barne­hager. Bemanningsbehovet er imidlertid like fullt til stede.

-Dette er en reduksjon i grunn­bemanningen, bare sagt på en annen måte.

-Politikerne må reagere

Lederen av Fagforbundet i Bærum kommune er også misfornøyd med at rådmannen nok en gang fremmer forslag om at kommu­nen skal lease biler fremfor å ha egen bilpark og verksted.

-Dette har vært egen sak i kommunestyret, som ba om en sammenligning av kostnadene ved alternativene. I budsjettfor­slaget benyttes imidlertid samme begrunnelse som tidligere. Råd­mannen dokumenterer ikke at det er rimeligere å lease. Her må politikerne reagere, oppfordrer Johnsen.

Han påpeker at kompetansen ved transportenheten og verkste­det er bygd opp over en årrekke. De regnes for å fungere svært godt.

-Og om man skulle oppnå noen få små millioner i besparelser, vil jeg likevel stille spørsmål det er riktig å gjennomføre så store omveltninger for å spare småkro­ner. Velger man leasing er det en beslutning som ikke kan reverse­res i ettertid. Man kutter begge bena uten å ha prøvd ordningen på noen områder, fortsetter John­sen.

Han påpeker at budsjettforsla­get legger opp til at veldig mye skal gjennomføres. På mange områder skal prosesser forenkles. Omstilling skal også skje ved at medarbeiderne tar i bruk ny tek­nologi. Det antas at tiltakene vil gi besparelser.

-Er det virkelig muligheter for besparelser iden størrelsesorden rådmannen legger opp til. Selv er jeg usikker, avslutter Bjørn Johnsen.

Budstikka, Torsdag 20.oktober 2011. side 12