Flest ufaglærte i private barnehager

Assistenter. Private barnehager har langt flere ufaglærte ansatte enn offentlige barnehager. – Private barnehager spekulerer i å ha ufaglært arbeidskraft, mener Bjørn Johnsen i Fagforbundet.

Ni av ti assistenter i de private barnehagene i Asker og Bærum, er ufaglært. I de kommunale barnehagene er tallet tre av fire.

Det viser en gjennomgang Budstikka har gjort av barnehagenes årsmeldinger for 2011.

Leder Bjørn M. Johnsen i Fagforbundet i Bærum mistenker at private barnehager forsøker å spare penger på å ansette ufaglærte assistenter.

Krav om lik lønn

– Jo lavere lønns- og pensjonskostnader i de private barnehagene, jo større blir overskuddet. Vi har sett før at private barnehager har tatt ut store utbytter, sier Johnsen.

Han synes det er galt at private og kommunale barnehager får like mye i offentlig tilskudd, så lenge lønns- og personalkostnadene er forskjellige.

– Det burde vært krav om likeverdige lønnsvilkår, dersom de private skal få like mye i tilskudd som de kommunale barnehagene, mener Johnsen.

Ler av Johnsen

Ved utgangen av 2011 jobbet det totalt 1.715 assistenter i barnehagene i Asker og Bærum. 1.429 av dem var ufaglært. Budstikkas gjennomgang viser at 144 av Askers og Bærums ordinære barnehager kun hadde ufaglærte assistenter i desember 2011. Fire av dem tilhørte barnehagekjeden Kanvas:

• Stinaløkka Kanvas barnehage (8 av 8 assistenter var ufaglærte)
  • Reddiken Kanvas barnehage (19 av 19 assistenter var ufaglærte)
  • Bekkestua Kanvas barnehage (19 av 19 assistenter var ufaglærte)
  • Piruetten Kanvas barnehage (9 av 9 assistenter var ufaglærte).

Daglig leder Robert Ullmann i Kanvas ler av Fagforbundets påstand om at private barnehager spekulerer i ufaglært arbeidskraft.

«Ingen» tar utdanning

– Det er en helt ny idé for oss. Det har aldri falt oss inn å ha en slik tilnærming til rekruttering. Det eneste en barnehage har å tilby, er kompetansen hos de ansatte, sier Ullmann.

Ifølge Ullmann har Kanvas et mål om at halvparten av alle de ansatte som jobber med barna, skal ha førskolelærerutdanning innen 2014. For å nå målet, tilbyr kjeden sine ansatte ulike stipendog lønnskompensasjonsordninger.

– Hvordan har det seg da at samtlige av deres assistenter var ufaglært ved utgangen av 2011?

– Det finnes få faglærte assistenter. Så vidt jeg vet, er det en yrkesfaglig utdanning det er svært få i vår region som søker seg til. Da er det høyst naturlig at de nesten ikke er til stede i barnehagene, sier Ullmann.

144 fagbrev

Tall fra Akershus fylkeskommune viser at Ullmann har et poeng. Dette året er det 72 plasser på videregående kurs 2 i barne- og ungdomsarbeiderfag ved de videregående skolene i Asker og Bærum.

I 2010, 2011 og 2012 besto til sammen 144 personer fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfag i Asker og Bærum. 99 av dem var såkalte praksiskandidater med minst 5 års erfaring innen fagområdet.

Bjørn M. Johnsen

SVINGER PISKEN: Fagforbundets leder Bjørn M. Johnsen synes barnehager bør straffes økonomisk, dersom de prøver å spare penger på ufaglært arbeidskraft og dårlige lønns- og pensjonsvilkår. – Det er altfor lite fagutdanning i barnehagene, også i de kommunale, sier Johnsen.

TIPS OSS: Har du tips om din barnehage? Ta kontakt med journalist Andreas Bjørnstad Tlf: 928 53 937 eller journalist Hanne Wien Tlf: 995 15 493.

Følg saken på

www.budstikka.no

På Budstikka.no kan du sjekke din barnehage. I vårt barnehagesøk kan du se hvor mange ansatte alle barnehager har, hvor stor andel som er fagutdannet og sammenligne med snittet i Asker og Bærum.

Budstikka, Fredag 15. februar 2013. side 4