Ulovlig dobbeltarbeid i kommunen

Ekstra-hjelper ved en kommunal bolig i Bærum jobbet mer enn 40 timer på en helg. Og sov i feltseng mellom skiftene.

Allerede for flere uker siden fikk Fagforbundet i Bærum henvendelser om at det foregikk grove brudd på arbeidsmiljøloven ved en kommunal bolig i Bærum. Først tirsdag hadde de samlet nok dokumentasjon til å be rådmannen om et møte:

• Innleide svenske hjelpepleiere skal i lengre tid ha jobbet doble vakter
  • Enkelte har jobbet inntil 30 timer i strekk
  • I løpet av en helg har enkelte jobbet i mer enn 40 timer
  • Mellom vaktene har pleierne sovet på feltsenger på kontorene i tilknytning til boligen
  • De har ikke fått overtidsbetalt

– Fagforbundet er rystet over at dette kan foregå i Bærum kommune i så lang tid. Først da vi begynte å undersøke saken, forsto vi hvor omfattende dette er. Til å begynne med hadde vi vanskelig for å tro det, sier hovedtillitsvalgt Bjørn M. Johnsen i Fagforbundet.

Kan ha pågått i flere år

Fagforbundet har gått nøye gjennom bemanningen i boligen det siste halve året. Og slik Johnsen ser det, er de ulovlige vaktordningene satt i system.

– To-tre av disse utenlandske har jobbet hver helg over lang tid. Det er ikke de samme, men forskjellige personer. Vi mistenker at det har foregått over flere år, sier Johnsen.
Han kan dokumentere at den ulovlige turnusen pågikk så sent som sist helg.

– Hadde vi ikke kommet opp med dette nå, ville det fortsatt. Det som forundrer meg mest, er at de har holdt på helt til nå, når man har sett de mange sakene som har versert i mediene den siste tiden, sier Johnsen.

Møte med rådmannen

I går var Fagforbundet i møte med rådmannen, der de redegjorde for funnene sine. Nå håper Johnsen at saken vil få konsekvenser for de involverte
– Vi kan ikke skjønne annet enn at ledelsen må ha visst om det. Vi kan nesten ikke tro annet, når det har pågått over så lang tid. Det er jo tjenestelederen som har satt opp vaktlistene. De er lønnet av Bærum kommune, sier Johnsen.

Han er svært glad for at forbundet ble tipset om saken, slik at det blir slutt på praksisen.

– Jeg håper at også andre tar kontakt, dersom de opplever noe tilsvarende, sier Johnsen.

Ulovlig dobbeltarbeid i kommunen – Nyheter – Budstikka.