Fagforbundet Bærum: Holdes de ansatte for narr?

Holdes ansatte for narr - 1

Kan vi stole på politikerne i Bærum, spør renholderne.

2007: Bærums politikere vedtok at 50 prosent av det kommmunale renholdet skulle privatiseres. Den gang var det kommunale renholdet 20-30 prosent dyrere enn de private. Politikerne krevde effektivisering og prisreduksjoner.

2008: BK Bedrifter, de ansatte og Fagforbundet samarbeider om å legge om tjenestene. Målet var å få det kommunale renholdet like billig som de private.

2009 –2011: Utgiftene kuttes og prisene reduseres.

2012: Det kommunale renholdet har nå blitt like billig som det private. Målet var nådd. Politikernes krav er innfridd. Renholderne har gjort en stor innsats for å oppnå resultatet.

Trepartsamarbeidet mellom arbeidsgiver, ansatte og Fagforbundet var en suksess. Kanskje blir det en takk fra politikerne?

2013: Nå kommer tilbakemeldingen. Politikerne ber om en vurdering av konkurranseutseting av kommunale tjenester. Rådmannen foreslår å overdra de kommunale renholdstjenestene til de private eller å fase tjenestene gradvis ut.

9. april 2014: Formannskapet behandler renholdssaken.

Fagforbundet mener politikerne må følge opp sitt eget vedtak. Det er helt urimelig å forandre vedtaket fra 2007 om fordelingen mellom kommunalt og privat renhold i Bærum kommune etter at politikernes krav er innfridd.

Renholderne har gjort sin del av jobben,

nå må politikerne holde ord!

fagforbundet_logo

Budstikka, mandag 7. april 2014. side 9