Nye bilder i galleriet
Sommeravslutning 2019!
Klikk på bildet for å gå til galleriet
Linker

Stort oppmøte på Fagforeningens årsmøte

Fagforeningslederen ønsket en fullsatt sal velkommen til årsmøtet og uttrykte en stor glede over at forbundets nestleder Odd Haldgeir Larsen også i år hadde funnet anledning til å være tilstede.  Larsen hilste også årsmøtet og holdt et innlegg om sentrale saker.

Innledningsvis orienterte fagforeningslederen forsamlingen om de aktuelle sakene som fagforeningen i disse dager hadde øverst på sin agenda.  Blant dem var saken om konkurranseutsettingen av Lindelia sykehjem, organisasjonenes bekymringsbrev til Rådmann/Ordfører om problemene med ledelsen i Helse- og Sosial, ververesultatet og Fagforbundets Viken organisering, AMU saker og de hovedtillitsvalgtes problemer med å bli hørt og tatt på alvor. Han orienterte også medlemmene om sitt politiske engasjement som ble applaudert av forsamlingen.

Etter åpningen ble en fyldig beretning for 2018 gjennomgått og vedtatt, sammen med regnskap, budsjett og handlingsplan for 2019.  Vedlagt årsmeldingen fulgte også Fagforbundets etikkplakat og fagforeningslederens innspill i Budstikka om konkurranseutsetting.  Årsmøtet bevilget kr 63.000 til Fagforbundets barneby i Angola og kr 15.000 til julefest for flyktninger.
Valgkomiteens innstilling ble også enstemmig vedtatt.

Det ble deretter hyggelig sosialt samvær hvor det ble servert god mat og godt drikke og hvor «Elvis» underholdt med flere av de kjente sangene til stor begeistringen.

Se flere bilder i galleriet…

Comments are closed.

Bjørn M. Johnsen

Lederen har ordet

Privatiseringsvedtaket ble stoppet

I fjor ved disse tider hadde Høyre og Frp vedtatt at nærmere 1000 av kommunens ansatte skulle privatiseres. Det er nå ingen hemmelighet at det gjaldt sykehjemmene på Berger, Østerås og Nordraaks vei, samt Omsorgsboligen Gml. Drammensveien. Da jeg hørte om beslutningen, trodde jeg ikke det kunne være sant. Det ble også startsignalet til Fagforbundets største kampanje for å beholde de tusen kommunale stillingene.

Vi brukte alle de kanalene vi hadde. Det var innspill i media, kontakt og møter med politiske partier og ikke minst samtaler med administrasjonen. Vi benyttet enhver anledning til å informere om de konsekvensene dette ville få både for brukere, kommunen og ikke minst for alle de kommunale ansatte. Det var ikke tvil om at de ansatte ville måtte ta regningen med de betydelige reduserte lønn- og arbeidsvilkår som de ville få hos de private selskapene. Vår kampanje ble avsluttet med et stort innlegg i Budstikka under tittelen «Det er ikke for sent å snu».

Til alles lettelse snudde til slutt H og Frp, og Formannskapet vedtok enstemmig for noen måneder siden at disse arbeidsplassene skulle forbli kommunale. Jeg er langt fra sikker på om dette ville blitt resultatet uten Fagforbundets store engasjement i denne saken. I møtet i Formannskapet opplyste en av Høyretoppene at de ikke hadde vært klar over konsekvensene av sitt første vedtak. Det er ikke til å tro. Her gjør Høyre Bærum kommunes største privatiseringsvedtak «ever» og i ettertid påstår de at de ikke skjønte konsekvensene av det de skulle vedta. Det er skremmende.

Men Høyre og Frp har ikke latt seg skremme av det de ikke skjønte. I samme Formannskapsmøte vedtok de at neste sykehjem skulle konkurranseutsettes til private tilbydere. . Det er derfor viktig at Fagforbundet fronter kampen mot konkurranseutsetting videre i fremtiden. Det gjelder ikke bare i pleie og omsorg heller. På barnehagesektoren synker prosentandelen av kommunale barnehager fra år til år. Sakte, men sikkert. Det samme gjelder renholdstjenester.

Vi ser nå også at et stort internasjonalt selskap prøver å etablere seg på tjenesteområder som alltid har vært kommunale Det gjelder HR, lønn og regnskapstjenester. Selskapet har inngått avtaler med flere kommuner og som de opplyser, er interessert i å lære de norske regler og systemer. Jeg ser nok av store utfordringer fremover.

Disse utfordringene må vi ta med oss da vi går til stemmeurnene i september. Vi vet hvem våre venner er.

Bjørn M Johnsen
Linker

40271-350d1e6242adea329a094b67c33f1e14-e723671860d11ad3f4559f21fd58b60ckaffekurs

Hjemmehjelp