Fagforbundet støtter den politiske streiken mot konkurranseutsetting av Jernbanen

Foto: Øystein Bråthen

Jernbanepakke IV vil pålegge konkurranseutsetting og legge den norske jernbanen under EUs jernbanebyrå. Det kan gå ut over sikkerheten og tilbudet til passasjerene, mener forbundene.

Den 10. oktober går de jernbaneansatte i Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) ut i en to timer lang politisk streik for å markere motstand mot at EUs jernbanepakke IV blir gjennomført i Norge. Fra klokka 12 til 14 vil togene stå, og i denne forbindelse vil det være markering på Jernbanetorget kl 12 og foran Stortinget kl 13.00.

Til arrangementet foran Stortinget kommer AUF-leder Ina Libak, LO-leder Hans Christian Gabrielsen, SV-leder Audun Lysbakken, Rødt-leder Bjørnar Moxnes, transportpolitikerne Sverre Myrli (AP) og Helge Orten (H) samt andre ledende politikere og mange flere.

Fagforeningen anbefaler de som har anledning til å delta på markeringen.