Fagforeningens leder: En plikt å gripe inn

Foto: Karl Braanaas

Budstikka avslørte at elektrikere jobber ulovlig på Bærum kommunes demenslandsby. De ansattes klubbleder hevdet han nektes å besøke arbeidsplassen.

Etter Budstikkas avsløringer om Lefdal Installasjons bruk av ulovlig arbeidskraft på Carpe Diem demenslandsby, ville ikke Eiendomsdirektøren i Bærum kommune, som er byggherre på prosjektet, blande seg inn i konflikten.

Det fikk leder i Fagforbundet i Bærum, Bjørn M Johnsen til å reagere.

– Kommunen kan likevel ikke sitte stille og se på at firmaet bruker ulovlig innleid arbeidskraft og bryter arbeidsmiljøloven. Vi mener de har en plikt til å gripe inn, sier han.  Samtidig hevder han at det er uhørt at bedriftens tillitsvalgte ikke får ta kontakt med de innleide arbeiderne.

Dagen etter snur kommunen og eiendomsdirektør Kristine Fagerhaug skriver, i en e-post til Budstikka, at kommunen vil undersøke de interne kontraktene til Lefdal Installasjon.

– Det er avdekket forhold som faller utenfor kommunens lov- og forskriftsmessige kontrollsystemer. Vi har besluttet å be om en skriftlig redegjørelse for lovligheten av bruk av innleide arbeidere, og hvilke umiddelbare tiltak som blir gjennomført for å rette opp i forholdene. Kommunen vil følge saken nøye for å sikre at arbeidene ved byggeprosjektet er i tråd med lovverker, skriver hun.

Les om bakgrunnen for hele saken på FriFagbevegelse.no

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.