Sykehusansatte får forhøyet overtidssats ved koronarelatert arbeid

Fagforeningen har fått flere henvendelser fra medlemmer etter at det er blitt kjent at ansatte ved sykehusene som utfører koronarelatert arbeid får økt overtidsbetaling.

Den avtalen som onsdag 8. april ble inngått mellom alle hovedsammenslutningene og arbeidsgiverforeningen Spekter gjelder bare ansatte ved sykehusene. Avtalen gjøres gjeldende fra 20. mars. Det er ikke inngått lignende avtaler hverken på kommunal sektor eller ved private institusjoner.

Spekter skriver i en  pressemelding at de håper at dette bidrar og motiverer til å sikre god tilgang på arbeidskraft. Hvis det slår til vil det medføre at det blir enda vanskeligere for Bærum kommune å rekruttere helsepersonell fremover. Det er vanskelig nok som det er i dag.

Tilbakemeldingene som vi har fått fra ansatte er at de forventer tilsvarende avtale både i kommunen og i det private. Dette er etter fagforeningens oppfatning et rimelig krav, da det faktisk er i begge parters interesse med en tilsvarende avtale. De ansatte får da noe bedre godtgjøring for den utfordrende situasjonen de befinner seg i, og arbeidsgiverne reduserer ikke sine muligheter i kampen om ressursene.

Fagforeningen vil ta dette opp med forbundet.

Så snart det foreligger noe nytt, vil dette innlegget bli oppdatert.

Les Fagbladets artikkel om saken her…

Les Spekters pressemelding …

Les avtalen mellom forbundene og Spekter…

Oppdatering 11.04.20:

Fagforeningen har i dag 11.4. vært i kontakt med forbundet sentralt, hvor det blir opplyst at det har vært samtaler med KS om økt overtidsgodtgjørelse og at forhandlingene fortsetter.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.