Press "Enter" to skip to content

TORSDAG STARTER KOMMUNEOPPGJØRET

MYE AV LØNNSRAMMEN ER ALLEREDE BRUKT

Årets mellomoppgjør for kommuneansatte starter torsdag 24. april, og fristen for å bli enige om en forhandlingsløsning er natt til 1. mai.

De ansatte i kommunene kan vente seg et lønnsoppgjør med en økonomisk ramme på rundt 4,4 prosent som i oppgjøret mellom LO og NHO. Lønnsoppgjøret i kommunene gjelder ca. 460.000 ansatte, hvor rundt 170.000 er medlemmer i Fagforbundet.

En god del av pengene er allerede brukt opp i overheng og glidning, som er beregnet til 2,3 og 0,2 prosent. Det betyr at det er under halvparten av den økonomiske rammen som det er igjen å forhandle om.

Siden det er en stor glidning og overheng fra fjoråret, vil dette oppgjøret ikke gi det lønnstillegget som mange forventer. Dette kan bli en utfordring å formidle ut til de kommuneansatte.