Press "Enter" to skip to content

JOBBE TIL 72 ÅR – SYKEPENGER BARE TIL 70 ÅR

FRA FYLTE 70 HAR DU IKKE LENGER KRAV PÅ SYKEPENGER

Fra 1. januar 2026 økte aldersgrensen i arbeidslivet. Arbeidsgiver kan ikke lenger si deg opp når du fyller 70 år, uten noen annen grunn. Grensen har blitt flyttet til 72 år. Likevel har ansatte bare krav på sykepenger til de fyller 70 år.

Når vi skal kunne jobbe til vi er 72 år, må vi ha mulighet til sykmelding og sykepenger. Det kan ikke være slik at de ikke skal få sykepenger, sier Christopher Beckham som er leder i Handel og Kontor (HK). HK har tatt dette opp med både regjeringen og arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget.

Foreløpig har det ikke vært noen støtte å få blant politikerne. Den øvre aldersgrensen for sykepenger er ikke knyttet til aldersgrensen i arbeidslivet, opplyser Edvin Søvik, statssekretær i Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Aldersgrensen for sykepenger er derimot knyttet til vanlig pensjonsalder og slik vil det fortsatt være, forsetter Søvik.

Steinar Fuglevaag er pensjonsekspert i Fagforbundet som også har sittet i viktige utvalg som har vurdert pensjonssystemet. Fuglevaag mener sykepenger burde være en rettighet uavhengig av alder, for å unngå A- og B-lag av ansatte.

Fagforeningen mener at reglene for sykepenger som nå gjelder til fylte 70 år, må også gjelde for de inntil 72 år. Et av argumentene for å heve aldersgrensen, er å legge bedre til rette for at flere eldre skal kunne stå lenger i arbeid. Da er det ikke mer enn rett og rimelig at grensen for å få sykepenger også heves til 72 år. Her må Fagforbundet på banen og bruke sine kontakter i regjeringen.