Press "Enter" to skip to content

LÆRERE OG SYKEPLEIERE HAR HATT DEN BESTE LØNNSUTVIKLINGEN

KS HAR PUBLISERT EN ANALYSE OVER DE SISTE FEM ÅRS LØNNSUTVIKLING I KOMMUNAL SEKTOR

Foran lønnsforhandlingene, år etter år, går UNIO ut og klager over lønnsutviklingen for sykepleiere og lærere. I forrige uke publiserte KS en analyse av lærernes lønn, der de også trekker inn andre grupper i kommunal sektor. Analysen viser at sykepleiere og lærere i kommunene de siste fem årene er lønnsvinnere.

De som kommer dårligst ut, er assistenter. Lønnen deres økte med 22,3 prosent de siste fem årene. Dette er folk som jobber i helse, i skoleverket eller andre steder, uten fagbrev. Fagarbeidere, som helsefagarbeidere og barne- og ungdomsarbeidere har samtidig blitt løftet med 23,4 prosent. Barnehagelærere og pedagogiske ledere har gått opp 23,6 prosent. Lærere har hatt en samlet lønnsvekst på 25 prosent, mens sykepleiere ligger på 25,5 prosent.

Analysen viser at ufaglærte og fagarbeidere altså ligger litt lavere enn andre i den faktiske utviklingen i lønn i norske kommuner de siste fem årene. Likevel er det disse to gruppene som har fått de høyeste tarifftilleggene målt i prosent i de sentrale tariffoppgjørene de siste fem årene, forteller spesialrådgiver Gunnar Owren i KS, som jobber med tall og analyse. Når de med høyere udanning likevel drar fra på lønn, skyldes dette lokale pott-forhandlinger, ifølge KS’ analyse.

Fagforeningen har registrert all klaging om lønn fra lærerne foran lønnsforhandlinger. Analysen viser at de ikke har noe å klage over, sett opp mot andre grupper i kommunal sektor. Det er viktig at KS nå har notert seg dette foran årets forhandlinger. Samtidig viser analysen at høyskolegruppene får best uttelling ved lokale forhandlinger. Dette er også vår erfaring fra forhandlingene her i Bærum. Noe fagforeningen også har tatt opp med ledelsen her i kommunen.