
I DANMARK HAR NÆRMERE 40 000 KOMMUNALT ANSATTE FREMSATT KRAV OM ETTERBETALING
EU-dommer fra 2023 og 2024 gir deltidsansatte rett til overtidsbetaling fra første time. Fagforbundet Fag og Arbejde (FOA) i Danmark jobber med erstatningssaker etter denne dommen om overtidsbetaling for deltidsansatte. FOA er det tredje største nasjonale fagforbundet i Danmark og har 163.000 medlemmer. Flesteparten jobber i kommuner og regioner.
Det er KommunalRapport som omtaler saken og skriver at hittil har 36.905 medlemmer i FOA meldt krav om etterbetaling. I 2024 ubetalte kommunene 4,9 millioner timer som mertimer. Men det er ennå uklart hvor mye erstatningene kan komme til å koste kommunene totalt, opplyser FOA’s presseavdeling. I 2025 jobbet 186.000 ansatte deltid i danske kommuner.
I Danmark er det partene i arbeidslivet som nå forhandler om tilpassing til EU-dommen. De hadde en ambisjon om å bli enige innen 1. mai, men de har fortsatt en dialog om hvordan sakene skal håndteres. De diskuterer blant annet hvor langt tilbake i tid kravet skal gjelde. Derfor er det ingen som har oversikt over hva etterbetalingskravene kan komme til å koste. Det er blant annet også uklart hvem som har plikt til å ta opp sakene – om det er arbeidsgiverne eller lønnstakerne.
Da det gjelder tilpassingen til EU-dommen har Danmark kommet lenger enn vi har her i Norge. Regjeringen har nedsatt et utvalg som skal komme med forslag til løsning. Utvalget har fått et nytt mandat og har frist til 1. september med å komme med sine forslag. Fagforbundet har også kommet med en mal for innsendelse av etterbetalingskrav som skal sendes arbeidsgiver. Dette er for å stoppe at kravene blir foreldet.
