VOLD OG TRUSLER I BÆRUM KOMMUNE

Kontrollutvalget har fått foretatt en forvaltningsrevisjon om vold og trusler mot ansatte i Bærum kommune. Nå foreligger rapporten som er til politisk behandling.

Rapporten har vært til behandling i Kommunestyret som sendte den til sektorutvalgene for videre oppfølging.

Rapporten er ikke noe hyggelig lesing. Det registreres over 4 avvik om vold og trusler hver dag. Over 60% av de ansatte føler seg ikke ivaretatt etter en slik hendelse. Det fremkommer også at det er mangelfull opplæring av ansatte, spesielt de i deltidsstillinger og vikarer. Kommunestyret forventer at Kommunedirektøren følger opp de tiltakene som blir foreslått i rapporten.

Fagforeningen har gjennom årene tatt opp denne problemstillingen gjentatte ganger. Det gjelder blant annet registreringen i avvikssystemet og ikke minst oppfølging av avvikene. De som blir utsatt for vold må få tett oppfølging, og opplæringen må intensiveres og gjelde alle uansett stillingsstørrelse. Fagforbundet  forventer at det her settes inn snarlige tiltak.

Les hele rapporten her…

Les Kontrollutvalgets behandling her…