Press "Enter" to skip to content

Kategori: Hjem

BÆRUM BARNEHAGE MÅ TILBAKEBETALE 900 000 KRONER TIL KOMMUNEN

NORLANDIA GLASSVERKET BARNEHAGE BETALER ULOVLIG HØY HUSLEIE TIL UTENLANDSKE BYGGEIERE, FASTSLÅR KUNNSKAPSDEPARTEMENTET SOM KREVER AT 900 000 KRONER TILBAKEBETALES TIL BÆRUM KOMMUNE

Dette er en sak vi har skrevet om tidligere. Bakgrunn for saken er følgende: De største barnehagekjedene – Læringsverkstedet, FUS og Norlandia – har solgt barnehagebygg til utenlandske eiere for over 14 milliarder kroner siden 2019. Over 450 barnehagebygg er nå eid fra utlandet. Etter å ha solgt eiendommene, må barnehagene leie byggene av de nye eierne. Barnehagene betaler over en milliard kroner i året i husleie til de utenlandske eierne. Husleiene i de utenlandskeide barnehagene er langt høyere enn for barnehager med norske byggeiere, ifølge en analyse gjennomført av Utdanningsnytt og E24 som også er de som omtaler saken.

I en langvarig tilsynssak har Kunnskapsdepartementet slått fast at husleien i Norlandia Glassverket barnehage er ulovlig høy. Tilbakebetalingskrav til Bærum kommune er nesten 900 000 kroner for ulovlig bruk av offentlige tilskudd.Tilsynet med Norlandia Glassverket gjaldt kun ett år. Dersom tilsynet hadde blitt utvidet til flere år, kunne det ført til flere millioner kroner i tilbakebetaling kun for denne ene barnehagen.

Alle inntekter i private barnehager kommer fra offentlige tilskudd og foreldrebetaling. For Norlandia Glassverkets del har over 17 prosent av inntektene gått til å betale husleie. Det tilsvarer hver sjette krone. Vi vil vurdere alle relevante alternativer, inkludert en eventuell rettslig prøving, nettopp fordi dette er spørsmål med betydning langt utover den enkelte barnehage, skriver Kristin Voldsnes, divisjonsdirektør i Norlandia Barnehagene, i en e-post til saken.

Her bør Utdanningsdirektoret foreta et omfattende tilsyn hos alle de store private barnehageaktørene. Tilsyn som bør gå flere år tilbake i tid. Dette vil også ha stor betydning for Bærum kommune, hvor rundt 60 % av barnehagene er privatdrevet. Her kan det være millioner å spare for kommunen. Penger som heller kan brukes til å øke bemanningen og andre tiltak til barnas beste.

Comments closed

NÅ KAN DU SI JA ELLER NEI TIL LØNNSOPPGJØRET I KOMMUNESEKTOREN

ALLE FAGFORBUNDETS MEDLEMMER MED ET AKTIVT ANSETTELSESFORHOLD I BÆRUM KOMMUNE SKAL HA FÅTT EN SMS OM URAVSTEMNING

Årets lønnsoppgjør er et hovedoppgjør, og da går resultatet til uravstemning blant forbundets aktive medlemmer i kommunesektoren. Det er i henhold til forbundets vedtekter. For vår fagforening gjelder det alle som nå har et ansettelsesforhold i Bærum kommune.

Uravstemningene er kanskje den mest direkte formen for medlemsdemokrati vi har i Fagforbundet. Det er til syvende og sist medlemmene som bestemmer om lønnsoppgjøret er godt nok. Det gjøres gjennom en uravstemning.

Derfor har alle medlemmer som er omfattet av KS sin tariffavtale fått en SMS fra forbundet hvor de har mulighet til å stemme ja eller nei til sitt lønnsoppgjøret. Vedlagt SMS-en er det en lenke til mer informasjon om resultatet og en kort oppsummering av hovedpunktene i det som er blitt avtalt. Det er ikke mulig å bruke samme lenke flere ganger, slik unngås juks. Hvis medlemmer ikke svarer i løpet av en uke kommer det en purring på e-post. Fristen for å avgi stemme er 16. juni.

Fagforeningen anmoder alle om å delta i uravstemningen. Her har den enkelte mulighet til å si sin mening om forhandlingsresultatet. Det er et resultat som ledelsen av forbundet er fornøyd med og som har en lønnsramme som stort sett er i samsvar med resultatet fra frontfagene. Skulle noen av våre medlemmer som nå er ansatt i Bærum kommune ikke ha fått tilsendt en SMS om uravstemningen, kan fagforeningskontoret kontaktes. 

Comments closed

STORT OPPMØTE PÅ MEDLEMSMØTE FOR PENSJONISTENE

PENSJONISTENE FIKK HØRE HANS KRISTIAN LINGSOM HOLDE FOREDRAG MED UTGANGSPUNKT I BOKEN «Vårt Bærum»

Pensjonistutvalget i fagforeningen hadde invitert pensjonistmedlemmene til et medlemsmøte i klubbhuset til Bærum Sportsklubb på Kadettangen. Her møtte det opp over 70 medlemmer som ble ønsket velkommen av utvalgsleder Bjørn som informerte om nytt fra fagforeningen og den kommende sommerturen. Deretter presenterte den nye fagforeningslederen Anne Kari seg for medlemmene, noe deltakerne satte pris på.

Det ble servert mineralvann, rundstykker, kaffe og kaker før dagens hovedattraksjon, tidligere rådmann Hans Kristian Lingsom, holdt sitt foredrag. Med utgangspunkt i sin bok «Vårt Bærum» tok han deltagerne med på en reise, både verbalt og med bilder, i Bærum fra krigens dager og frem til nåtid. Mange av de eldre bildene fra boken dro også tilhørerne kjensel på og de kom med sine kommentarer.

Fagforeningen takket Hans Kristian for et informativt og interessant foredrag som deltagerne viste å sette pris på. Mange benyttet også anledningen til å kjøpe boken «Vårt Bærum». Dette er en bok som alle som ønsker å kjenne kommunens nære historie, bør lese.

Comments closed

ENIGHET I KOMMUNEOPPGJØRET, DERMED INGEN STREIK

FAGFORBUNDET FORNØYD MED RESULTATET. ALLE FÅR ET LØNNSTILLEGG PÅ MINIMUM 21 600 KRONER.

På overtid ble partene i kommunesektoren i natt enige og dermed blir det ingen streik i kommune Norge. Resultatet sikrer Fagforbundets medlemmer et generelt tillegg på minst 21.600 kroner. Fagforbundet er fornøyd med utfallet som medfører at alle ansatte i kommunene får bedre råd. Oppgjøret gir en reallønnsvekst på 4,4 prosent.

Forhandlingsleder Helene Harsvik Skeibrok uttaler at hun er fornøyd med at også de med de laveste inntektene får økt kjøpekraft, selv om hun skulle ønske et større løft for disse. Hun er også fornøyd med at de fikk stoppet KS sitt forsøk på å svekke arbeidstidsbestemmelsene. Det var helt uaktuelt for Fagforbundet å akseptere å svekke ansattes medbestemmelse på turnuser og arbeidstid. Det er veldig viktig at vi klarte å stoppe dette kravet, som ville gjort arbeidshverdagen til våre medlemmer enda tøffere, sier hun.

Dette oppgjøret gir et løft for de som jobber kvelds-, helg- og nattevakter. Nattevakter får nå også et nattillegg helt frem til klokka 08.00. Hittil har de fått tillegget bare frem til klokka 06.00.

Dette er et oppgjør på linje med frontfagene med en lønnsramme på 4,4 prosent. Samtidig har ubekvemstilleggene fått et løft. Det var også viktig å få stoppet KS sitt forsøk på å diktere arbeidstidsordningene. Virkningsdato for oppgjøret er 1.mai, med unntak av ubekvemstilleggene som gjøres gjeldende først fra 01.10.2026.

Det ble ikke avsatt noen pott til lokale forhandlinger i 2026. Imidlertid ble det allerede nå bestemt, at 1,0 prosent av lønnsmassen skal settes av til lokale lønnsforhandlinger i mellomoppgjøret 2027. Det blir dermed lokale pottforhandlinger høsten 2027, med virkningsdato 01.09.2027.

Comments closed

BLIR BARNEHAGELOVEN ETTERLEVD?

VANSKELIG Å ETTERLEVE BARNEHAGELOVEN, FASTSLÅR EN RAPPORT FRA UTDANNINGSDIREKTORATET

Deloitte har utarbeidet en rapport på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. «En sektor under betydelig press», skriver konsulentfirmaet Deloitte og Proba samfunnsanalyse i sin rapport om hvordan barnehageloven etterleves. For få ansatte gjør det vanskelig å etterleve barnehageloven fastslår rapporten for Utdanningsdirektoratet. Det er Klassekampen som først har skrevet om saken.

Rapporten fastslår at selv om barnehager formelt oppfyller normen for bemanning, avdekker analysen en utbredt opplevelse av at bemanningen i praksis er utilstrekkelig. Grunnen er at økonomiske rammer gjør at bemanningsnormen fungerer som et tak, fremfor et gulv, fremkommer det i rapporten som er basert på en spørreundersøkelse og intervjuer med barnehagestyrere og barnehageeiere.  

Rapporten anbefaler at det bør vurderes å styrke bemanningskravene for å redusere det som fremkommer som et vesentlig gap mellom dagens norm og det som anses som tilfredsstillende bemanning.

Denne rapporten fra Utdanningsdirektoratet er i samsvar med det fagforeningen har hevdet i lang tid. Bemanningen må økes i barnehagene. For øvrig er denne bemanningsnormen en minimumsnorm, noe som gjør at det ofte kan være behov for høyere bemanning for å ivareta lovkravene. Har arbeidsgiver ikke fått det med seg?

Comments closed

NÅ STARTER INNSPURTEN I KOMMUNEOPPGJØRET

FRISTEN FOR Å BLI ENIGE I LØNNSOPPGJØRET I KOMMUNAL SEKTOR ER NATT TIL 29. MAI. FAGFORBUNDET BÆRUM ER IKKE UTTATT  I FASE 1 VED EN EVENTUELL STREIK.

Som kjent ble det brudd i lønnsforhandlingene både i kommunal og statlig sektor 30. april. Den 7. mai startet meglingen hos Riksmeglingsmannen. Hvordan meklingen går vet vi ikke noe om, da partene ikke har anledning til å gi noen kommentarer så lenge meklingen pågår.

Vi håper å komme fram til et godt resultat under meklinga som øker kjøpekrafta til medlemmene våre, og sikrer gode arbeidsvilkår. Dersom vi ikke klarer å bli enige om dette, er vi forberedt på å bruke det kraftigste virkemiddelet vi har, som er streik, slo leder i LO Kommune og Fagforbundet, Helene Harsvik Skeibrok, fast før meglingen startet. LO Kommune representerer rundt 190 000 arbeidstakere i kommunal sektor og er den største på arbeidstakersiden.  

Fristen for å bli enige er natten til 29. mai. Blir det ikke enighet er en storstreik et faktum. Skulle det bli streik, er fagforeningen for første gang på flere år ikke tatt ut i fase 1. Dermed blir ingen av våre medlemmer, i første runde involvert i en streik. Alle må derfor gå på jobb som vanlig. Blir fagforeningen tatt ut i streik en senere fase, vil den enkelte blir informert om det.

Comments closed

POLITIKERNE FORANDRER SFO MODELLEN

FORANDRINGENE AV GRATIS KJERNETID I SFO, KAN MEDFØRE AT 10 ANSATTE BLIR OVERTALLIGE

Det har det siste året vært en massiv kritikk fra foreldre til kommunens ordning, hvor 12 gratis SFO-timer ble låst med én time på morgenen og kun 1,5 på ettermiddagen. Sektorutvalget for Oppvekst og Utdanning behandlet i siste utvalgsmøte ordningen med gratistimer i SFO for skoleåret 2026/27. Politikerne vedtok da enstemmig å samle de gratis SFO-timene på ettermiddagen. 

Den politiske snuoperasjonen kommer etter massivt press fra foreldrene. En fersk evalueringsrapport gir nå foreldrene rett i at den oppdelte tiden bryter opp leken og skaper utenforskap. Utvalgsleder Dag Egil Strømme uttalte etter møtet at det var naturlig å velge sammenhengende ettermiddags-SFO, basert på rådene og innspillene som var kommet.

Bærum kommune mottok i fjor hele 137,4 millioner kroner fra staten for å kompensere for gratis SFO. Regnskapet viser at kommunen satt igjen med et overskudd på over 40 millioner. Ettersom disse bevilgningene ikke var øremerket, brukte kommunen pengene enten på andre områder eller de ble stående i kommunekassen og ble en del av kommunens milliardoverskudd.

Det er forståelig at foreldrene ønsket en bedre SFO ordning. Det betenkelige er at kommunen siden 2022 har kuttet 40 årsverk, mens det har kommet nærmere 200 flere barn. Statens økte bevilgninger skulle gå til å øke kvaliteten i SFO.  Nå kan den nye ordningen medføre ytterligere kutt på 10 ansatte. For å unngå disse nye kuttene, bør kommunen tilbakeføre fjorårets overskudd på 40 millioner. Det vil også være med på å oppfylle regjeringens intensjon om økt kvalitet i SFO, som var hensikten med bevilgingene.   

Comments closed

NÅ FORELIGGER FORSLAGET TIL TRYGDEOPPGJØRET

PENSJONSTILLEGGENE BLE SOM FORVENTET. SAKEN SENDES NÅ TIL STORTINGET FOR ENDELIG BEHANDLING.

I dag la Regjeringen frem årets trygdeoppgjør. Dette oppgjøret er viktig for alle som mottar pensjon og trygd fra Nav. Nærmere 1.5 million av landets innbyggere vil få økte ytelser på grunnlag av det forslaget som nå foreligger.

Årets resultat betyr at den årlige alderspensjonen fra 1. mai øker med 4,69 prosent. Uføretrygd og andre trygdeytelser for personer under 67 år øker med 4,91 prosent.

Grunnbeløpet er per 1. mai 2026 på 136.549 kroner – en økning på 6.389 kroner fra i fjor. Mange ytelser fra folketrygden beregnes av grunnbeløpet (G) i folketrygden. Når grunnbeløpet heves, øker derfor ytelsene tilsvarende. Endringen gjelder fra 1. mai hvert år.

Årets trygdeoppgjør gir landets om lag 1,5 millioner alderspensjonister og trygdede mer å rutte med. I en urolig tid er det viktig for Arbeiderparti-regjeringen å sikre økonomisk trygghet for pensjonister og trygdede, sier arbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng.

Regjeringen sender forslaget til trygdeoppgjør til Stortinget til behandling i begynnelsen av juni. Det er forventet at oppgjøret blir behandlet der medio juni. Det er opp til Stortinget om de vil øke tilleggene ytterligere. Utbetalingen av den økte pensjonen, inkludert etterbetalingen for mai, kommer til utbetaling fra Nav 19. juni.  

Comments closed

MANGE KRAV OM ETTERBETALING I DANMARK ETTER EUs DELTIDSDOM

I DANMARK HAR NÆRMERE 40 000 KOMMUNALT ANSATTE FREMSATT KRAV OM ETTERBETALING

EU-dommer fra 2023 og 2024 gir deltidsansatte rett til overtidsbetaling fra første time. Fagforbundet Fag og Arbejde (FOA) i Danmark jobber med erstatningssaker etter denne dommen om overtidsbetaling for deltidsansatte. FOA er det tredje største nasjonale fagforbundet i Danmark og har 163.000 medlemmer. Flesteparten jobber i kommuner og regioner.

Det er KommunalRapport som omtaler saken og skriver at hittil har 36.905 medlemmer i FOA meldt krav om etterbetaling. I 2024 ubetalte kommunene 4,9 millioner timer som mertimer. Men det er ennå uklart hvor mye erstatningene kan komme til å koste kommunene totalt, opplyser FOA’s presseavdeling. I 2025 jobbet 186.000 ansatte deltid i danske kommuner.

I Danmark er det partene i arbeidslivet som nå forhandler om tilpassing til EU-dommen. De hadde en ambisjon om å bli enige innen 1. mai, men de har fortsatt en dialog om hvordan sakene skal håndteres. De diskuterer blant annet hvor langt tilbake i tid kravet skal gjelde. Derfor er det ingen som har oversikt over hva etterbetalingskravene kan komme til å koste. Det er blant annet også uklart hvem som har plikt til å ta opp sakene – om det er arbeidsgiverne eller lønnstakerne.

Da det gjelder tilpassingen til EU-dommen har Danmark kommet lenger enn vi har her i Norge. Regjeringen har nedsatt et utvalg som skal komme med forslag til løsning. Utvalget har fått et nytt mandat og har frist til 1. september med å komme med sine forslag. Fagforbundet har også kommet med en mal for innsendelse av etterbetalingskrav som skal sendes arbeidsgiver. Dette er for å stoppe at kravene blir foreldet.

Comments closed

NÅ ER DET PENSJONISTENES TUR

TRYGDEOPPGJØRET STARTER I NESTE UKE

Trygdeoppgjøret avgjør inntekten til over én million alderspensjonister, om lag 375.000 uføre og flere andre som mottar ytelser fra Nav.

Trygdeoppgjøret betyr en oppregulering av følgende trygd og pensjoner: Uføretrygd, Alderspensjon, Minstepensjon og Garantipensjon. I den forbindelse vil også grunnbeløpet i folketrygden, den såkalte G-en, bli justert opp. Dette beløpet har vært 130.160 kroner siden 1. mai 2025. Mange ytelser fra folketrygden beregnes av grunnbeløpet (G). Når grunnbeløpet heves, øker derfor ytelsene tilsvarende. Disse endringen gjelder også fra 1. mai hvert år.

Pensjonistforbundet og Fagforbundet samarbeider om kravene foran årets oppgjør. Dette er de tre hovedkravene kravene: Solidariske grep, Et ekstra kronetillegg til minstepensjonister og andre med lav pensjon, Gjenlevendetillegget til enker må oppreguleres på samme måte som annen pensjon.

Regulering av pensjon og trygder blir hvert år vedtatt av regjeringen. I trygdeoppgjøret er det derfor ikke reelle forhandlinger om pensjonsøkning, men såkalte drøftinger. Pensjonistforbundet er motstander av dette og vil at økningen i pensjon skal avtales i forhandlinger. Forbundet har likevel overrakt krav til regjeringen.

Fagforeningen mener også, som Pensjonistforbundet, at det bør være forhandlinger foran de årlige oppgjørene. Ut ifra fra de prognosene som foreligger bør året trygdeoppgjør ligge noe i overkant av 4 %. Trygdeoppgjøret avsluttes 20. mai, da vil arbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng legge frem årets økning av pensjon, uføretrygd og grunnbeløp i folketrygden (G). Så er det å håpe at selv uten forhandlinger, at organisasjonens krav blir i størst mulig grad innfridd.

Comments closed

PLASSTILLITSVALGTSEMINAR AVHOLDT

TO DAGERS NYTTIG OPPLÆRINGSSEMINAR FOR FAGFORENINGENS PTV

Fagforeningen har arrangert et to dagers opplæringsseminar for fagforeningens plasstillitsvalgte. Vårens seminar var lagt til Klækken hotel og hadde et faglig godt program.

Fagforeningsleder Anne Kari åpnet arrangementet. Ettersom det var hennes første møte hvor alle tillitsvalgte var samlet, fortalte hun om seg selv og hennes prioriteringer fremover. Neste post på programmet var et inspirerende foredrag av Fagforbundets AU medlem Tarjei Leistad om tariffmakt og viktigheten av å verve nye medlemmer.

Deretter informerte tidligere fagforeningsleder Bjørn om sentrale og lokale fagforeningsnyheter. Orienteringen var blant annet om kommende sentrale lønnsforhandlinger og EU dommen om overtidsbetaling til deltidsansatte. Her ble også vist en video om fremgangsmåten for å kreve etterbetaling for utført overtid etter den nye tingrettsdommen. Etter lunsj var det gruppearbeid med oppgaver fra hovedavtalen og hovedtariffavtalen. Kvelden ble avsluttet med en bedre middag og et hyggelig sosialt samvær.

Annen dag startet med gjennomgang av gruppeoppgavene som også ble kommentert av deltagerne. Deretter var det et informativt «Gledesforedrag» av Arnt Sæther. Seminaret ble avsluttet med en oppsummering og hvor fagforeningslederen takket de tillitsvalgte for et stort engasjement.   

Tilbakemeldingene fra de tillitsvalgte var at slike seminarer gjør dem tryggere i rollen og er med på å øke kompetansen på et utfordrende regelverk.

Comments closed

NY PROGNOSE VISER FORBEDRET KOMMUNEØKONOMI

VIRKSOMHETSRAPPORT FOR BÆRUM KOMMUNE FRA FEBRUAR VISER BETYDELIG FORBEDRET ØKONOMI.

Kommunedirektøren legger frem til politisk behandling virksomhetsrapport per februar 2026. Rapporten viser at økonomien i kommunen er betydelig forbedret sammenlignet med tallene som lå til grunn for budsjettbehandlingen for 2026. Det er imidlertid tidlig på året, og derfor knytter det seg noe usikkerhet til prognosene.

Om den økonomiske prognosen skriver Kommunedirektøren: For 2026 er det budsjettert med et netto driftsresultat på 276 millioner. Års prognose per februar viser et netto driftsresultat på 542 mill. (3,6 %) Dette er 265 mill. høyere enn budsjettert for året.

Prognosen viser at kommunen fikk et økt rammetilskudd på grunn av budsjettforliket i Stortinget med 76 millioner, og at pensjonskostnadene kan blir nærmere 140 millioner lavere enn budsjettert. Det er også uklart hvor mye av mindreforbruket fra forrige år som blir overført til 2026. Samtidig er det forventet noen merutgifter på tjenesteområdene.

Dette viser at tiden for å stramme inn på tjenestenivået nå bør gå mot slutten og at flere vedtatte budsjettkutt for 2026 bør revurderes. Dette tok fagforeningslederen opp i Utvalg for Samarbeid da virksomhetsrapporten og årsrapporten for 2025 var til behandling der. Fagforeningen har også i andre sammenhenger anmodet om at årets budsjettkutt bør vurderes da Tertialrapport 1 kommer til politisk behandling.

Comments closed

TRADISJONELL 1. MAI FEIRING

JUSTISMINISTEREN ER UROLIG FOR DEN INTERNASJONALE SITUASJONEN

Det ble en varm og flott første mai feiring i Asker. På torget var det justisminister Astri Aas-Hansen som var hovedtaler. Hun snakket om den urolige verden vi lever i, og konfliktene i Iran og Ukraina.

I toget som gikk en runde i Asker sentrum var det, foruten mange paroler, faner fra LO Asker og Bærum og også både fra Fagforbundene i Bærum og Asker. I fronten av toget gikk Asker musikkorps. Ellers var det mange palestinaflagg å se både på torget og i toget. Dette er en konflikt som har kommet noe i bakgrunnen, etter at mye av oppmerksomheten rettes mot krigen i Iran.

Førstemaitoget avsluttet ved Asker kulturhus. Her ble det en hyggestund i Multisalen med bevertning og kulturelle innslag og flere appeller.

Comments closed

TIL DEG SOM JOBBER DELTID

JOBBER DU DELTID, HUSK Å SVARE PÅ SKJEMA SOM ER SENDT PÅ SMS

Fagforeningen har sendt en SMS til medlemmene for å få en oversikt over omfanget, og innsikt i arbeidsgivers bruk av deltid. Vi vil også kartlegge ønske om utvidet stilling blant fagforeningens deltidsansatte. Undersøkelsen er kun for deg som jobber deltid. Har du ikke fått en slik SMS ta kontakt med kontoret.

Jobber du deltid og ikke har sendt utfylt skjema til fagforeningen, gjør det nå. Det er viktig å få flest mulig tilbakemeldinger, da det vil bidra til en mer omfattende oversikt over deltidsproblematikken.

Comments closed

STORTINGET BEVILGER 800 MILLIONER EKSTRA TIL KOMMUNENE

BEVILGNINGEN ER ØREMERKET TIL ØKT BEMANNING I BARNEHAGENE. BÆRUM FÅR OVER 21 MILLIONER.

Under budsjettbehandlingen i Stortinget sist høst, ble Arbeiderpartiet enig med SV, Rødt, SP og MDG om å øke statsbudsjettet med 800 millioner kroner til ekstra bemanning i barnehagene. Det er en økning av satsingen fra 200 millioner kroner i forrige statsbudsjett. 21 millioner av bevilgningen tilfaller Bærum kommune.

Nå er disse 21 millionene kommet inn i kommunekassen. Midlene er for barnehageåret 2026/27. De er øremerket bemanning i barnehagene, men kommunene står fritt til å prioritere midlene mellom sine barnehager. Dette er et kraftig signal om at kommunene må prioritere barnehagebemanningen høyere. Forrige gang det ble bevilget penger til bemanningsøkning, medførte det ingen økning her i Bærum.

Fagforeningen vil følge opp denne bevilgningen som denne gang er øremerket, noe vi er fornøyd med. Øremerket betyr at midlene skal brukes til det formålet Stortinget har bestemt. Fagforeningen har gjennom lang tid vært tydelig på at bemanningen i barnehagene er for lav. Det er det også klare tilbakemeldinger om fra våre medlemmer. Ettersom økonomien i Bærum nå er betydelig bedre enn forventet, bør kommunen også selv bidra med egne midler til bemanningsøkning. Første mulighet til det blir når 1. tertialrapport kommer til politisk behandling i løpet av våren.

Comments closed

BRUDD I KOMMUNEOPPGJØRET

ETTER BRUDD I LØNNSFORHANDLINGENE I KOMMUNAL SEKTOR, GÅR TARIFFOPPGJØRET TIL MEGLING

Partene i kommunal sektor ble ikke enige, og det ble brudd i forhandlingene mellom LO Kommune og arbeidsgiverorganisasjonen KS. Oppgjøret går nå til megling og 7. mai møter partene hos Riksmeklingsmannen. Fristen for å bli enige er 28. mai. Kommer ikke partene til enighet, vil det bli streik i kommunesektoren i slutten av mai.

Vi er overrasket og skuffet over arbeidsgivernes manglende vilje til å komme oss i møte. Det var ikke grunnlag for videre forhandlinger fordi KS ikke ville innfri våre krav om lønn og andre vilkår, sier Helene Harsvik Skeibrok, leder i LO Kommune.

Siden vi nå har lønnsrammen fra Frontfaget som utgangspunkt for lønnstilleggene, burde det vært mulig og kommet frem til en enighet. Det er å håpe at Riksmeglingsmannen greier å hjelpe partene til å finne en løsning.

Comments closed

UTTRYKK KNYTTET TIL LØNNSFORHANDLINGER

DET ER ORD OG UTTRYKK DU TRENGER FOR Å FORSTÅ LØNNSOPPGJØRET  

Vi er nå inne i tiden for lønnsforhandlinger. I slike forhandlinger kommer det ofte frem mange ord og uttrykk som kan være vanskelig å forstå. På den bakgrunn er det laget en liten liste med uttrykk som brukes mye under lønnsforhandlingene.

Fagforeningen håper at ordlisten kan være til hjelp for å forstå de ord og uttrykk som du kommer til å høre mye om under lønnsoppgjøret.

Comments closed

LÆRERE OG SYKEPLEIERE HAR HATT DEN BESTE LØNNSUTVIKLINGEN

KS HAR PUBLISERT EN ANALYSE OVER DE SISTE FEM ÅRS LØNNSUTVIKLING I KOMMUNAL SEKTOR

Foran lønnsforhandlingene, år etter år, går UNIO ut og klager over lønnsutviklingen for sykepleiere og lærere. I forrige uke publiserte KS en analyse av lærernes lønn, der de også trekker inn andre grupper i kommunal sektor. Analysen viser at sykepleiere og lærere i kommunene de siste fem årene er lønnsvinnere.

De som kommer dårligst ut, er assistenter. Lønnen deres økte med 22,3 prosent de siste fem årene. Dette er folk som jobber i helse, i skoleverket eller andre steder, uten fagbrev. Fagarbeidere, som helsefagarbeidere og barne- og ungdomsarbeidere har samtidig blitt løftet med 23,4 prosent. Barnehagelærere og pedagogiske ledere har gått opp 23,6 prosent. Lærere har hatt en samlet lønnsvekst på 25 prosent, mens sykepleiere ligger på 25,5 prosent.

Analysen viser at ufaglærte og fagarbeidere altså ligger litt lavere enn andre i den faktiske utviklingen i lønn i norske kommuner de siste fem årene. Likevel er det disse to gruppene som har fått de høyeste tarifftilleggene målt i prosent i de sentrale tariffoppgjørene de siste fem årene, forteller spesialrådgiver Gunnar Owren i KS, som jobber med tall og analyse. Når de med høyere udanning likevel drar fra på lønn, skyldes dette lokale pott-forhandlinger, ifølge KS’ analyse.

Fagforeningen har registrert all klaging om lønn fra lærerne foran lønnsforhandlinger. Analysen viser at de ikke har noe å klage over, sett opp mot andre grupper i kommunal sektor. Det er viktig at KS nå har notert seg dette foran årets forhandlinger. Samtidig viser analysen at høyskolegruppene får best uttelling ved lokale forhandlinger. Dette er også vår erfaring fra forhandlingene her i Bærum. Noe fagforeningen også har tatt opp med ledelsen her i kommunen.

Comments closed

MØT OPP TIL 1. MAI FEIRING

1. MAI ARRANGEMENT I ASKER KL 11.00.

Det blir også i år tradisjonelt 1.mai tog i Asker. Møt opp ved Kulturhuset i Asker kl 11.00 – her blir det taler, appeller, sang og musikk. Hovedtaler for dagen er justisminister Astri Aas-Hansen.

Deretter blir det 1.maitog som går rundt i sentrum i Asker og tilbake til Asker kulturhus. Her blir det da en hyggestund i Multisalen med kulturelle innslag, flere appeller og bevertning. 

Fagforeningen anmoder medlemmene å møte opp og delta i årets 1. mai feiring.

Se hele arrangementet her…

Comments closed