BUDSTIKKA MED REPORTASJETEAM PÅ STREIKEKAFEEN

Vår egen Snorre Ryan, avbildet sammen med Maja Bergan fra Utdanningsforbundet. Foto: JOAKIM S. ENGER

I går fikk de streikende besøk av Budstikka.

Mens megling pågikk hos Riksmekleren tirsdag, fulgte streikende barnehageansatte med fra sidelinjen i Folkets Hus i Sandvika. Budstikka skriver at de forteller om sinne og frustrasjonen blant kollegene. Mens barnehageansatte ventet på siste nytt fra meglingsbordet, gikk det i vafler, strikking og kortspill på streikekafeen i Sandvika. Det er der de streikende holder til mellom økter med streikevakt ved barnehagene.

En av de streikende sier til Budstikka at det er trist å stå i en slik situasjon. «Jeg savner ungene. Og jeg føler med foreldre som kommer i en vanskelig situasjon. Heldigvis opplever jeg at de støtter oss, de forteller at de tenker mye på familier som rammes av streiken».

Samtidig sier en av de andre streikende at kjenner på ulike følelser. Vi er lønnstapere, vi jobber mye og vi er underbemannet. Vi kan ikke også være pensjonstapere.At nyheten om at eierne av Læringsverkstedet har flyttet ut til Sveits, har ikke akkurat gjort streikeviljen hans mindre. Det var enormt provoserende. De tråkket på noen som ligger nede.

Varer konflikten til jul, så skal vi klare det med denne gjengen her, sa Snorre Ryan, hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Bærum. Men vi er klare til å gå tilbake på jobb i morgen, sett at de ansatte i dag får en løsning som er akseptabel og anstendig, sa Maja Bergan, som er organisasjonstillitsvalgt i Utdanningsforbundet Bærum.