Lederen har ordet om valget

Vi går nå mot et spennende fylkes- og kommunevalg.  Valget er spesielt viktig for deg og meg som også skal være med å velge våre arbeidsgivere for de kommende fire år.

Fagforbundet Bærum har sendt en liste med spørsmål til de lokale politiske partiene.  Spørsmålene har fremkommet etter forslag fra diskusjoner vi har hatt på tillitsvalgt seminarer og i styrene, samt innkomne forslag fra medlemmene.

Som dere vil se av svarene, som finnes bak i bladet, har partiene ulikt syn på spørsmål er av stor betydning for oss ansatte i Bærum kommune.

Trygghet for egne arbeidsplasser er viktig ikke bare for hver og en av oss, men også for vår nærmeste familie.  Derfor er partienes svar på konkuranseutsetting og garanti for at nedbemanning skal skje uten oppsigelser, svært viktig.  Flere sentrale partier vil ikke garantere at kommunale tjenester ikke vil bli konkurranseutsatt.  Vi vet fra tidligere at tjenester som renhold, sykehjem, hjemmebaserte tjenester, vaktmestertjenester kan være aktuelle områder for konkuranseutsetting.

Fremskrittspartiet har vært helt tydelig i sitt svar til oss om konkuranseutsetting, hvor de skriver ”FrP presiserer at vi vil konkuranseutsette flest mulig tjenester”.  Dette er klare ord for pengene.  Hvis en slik politikk blir satt i livet, vil det medføre at en rekke at våre arbeidsplasser forsvinner ut til de private aktørene.  Dette bør vi merke oss da stemmeseddelen skal legges i urnen.

Vi har gjennom de siste to år sett at flere av de personalpolitiske vedtakene som ble vedtatt av kommunestyret før kommunevalget i 2007, nå har blitt omgjort.  De har avsluttet heltidsprosjektet, de har tatt fra oss kompetansepoengene og tillitstidsordningen.  Seniorordningen er under press og den saken kommer først opp etter valget, sammen med forslaget om å selge hele bilparken og gå over til å lease biler.  Noe som også medfører at bilverkstedet blir minimert.

Kan vil stole på de politikerne som styrer kommunen vår, da de gikk til valg på flotte personalpolitiske retningslinjer og saker som blir applaudert av alle før valget, for så å omgjøre disse vedtakene midt i kommunestyreperioden.  En omgjørelse som samtlige fagforeninger var i mot.

Og så til hver og en av dere.  Møt opp på valgdagen og stem.  Dermed er du med på å bestemme hvem som skal være våre arbeidsgivere i de neste fire år.  GODT VALG.

Bjørn M Johnsen