Brudd i forhandlingene, Fagforbundet er i streik!

Foreløpig ingen streikeuttak for Fagforbundet i Bærum

Meklingen i kommunesektoren endte med brudd morgen torsdag 24.05. Det blir derfor streik i kommunene fra arbeidstidens begynnelse i dag.

Fagforbundet har forhandlet og meklet i flere uker uten at det er kommet reelle tilbud fra arbeidsgiversiden.
Vi har ikke fått respons på noen av kravene våre. Avstanden er for stor og etter å ha meklet fire timer på overtid, uten å ha fått forslag til en skisse som Fagforbundet kunne godta, var streiken et faktum.

Fagforbundets krav om rettferdige og moderate lønnstillegg, betydelig økning i helgetilleggene og like lønns- og pensjonsvilkår for innleide arbeidstakere som for fast ansatte, burde det vært mulig for arbeidsgiver å godta. Vi har hele tiden vært opptatt av å få til et oppgjør som sikrer kjøpekraft, kvalitet og rekruttering.  Det er underlig at KS ikke vil bidra. Fagforbundets krav er moderate og på linje med det som er blitt resultatet i andre sektorer.

De første kravene ble lagt frem for arbeidsgiverne før påske og forhandlingene ble gjenopptatt i midten av april – uten at reelle tilbud fra KS hadde blitt framsatt før bruddet den 27. april. Det første meklingsmøtet var den 2. mai.

Det betyr at kommunesektoren har vært i mekling i ganske nøyaktig tre uker uten at vi har blitt forelagt konstruktive forslag eller skisser. Det har vært en skuffende prosess, som vil skape unødvendig stor usikkerhet for de flere hundretusen ansatte i kommunene.

Selv om ingen av medlemmene her i Bærum foreløpig er tatt ut i streik, vil all møtevirksomhet mellom Fagforbundet Bærum og Bærum kommune som arbeidsgiver opphøre.  Unntak kan gjøres for personalsaker/oppsigelser.  Plasstillitsvalgte kan kontakte kontoret hvis noe er uklart rundt denne problemstillingen.