FORMANNSKAPET DRØFTET KOMMENDE LØNNSOPPGJØR

I formannskapsmøtet onsdag ble kommunens innspill til tariffoppgjøret 2023 behandlet.

Kommunedirektøren foreslo i sitt saksfremlegg at Formannskapet skulle anbefale KS om at mest mulig av lønnstilleggene i de kommende tarifforhandlinger skulle forhandles lokalt.

Arbeiderpartiet og Rødt foreslo i møtet at mest mulig av tilleggene skulle gis i de sentrale forhandlingene. Det ville ikke flertalspartiene og dermed ble Kommunedirektørens innstilling vedtatt.

Fagforeningen ønsker at lønnstilleggene i sin helhet skal gis sentralt, noe som også er vanlig i et mellomoppgjør. Samtidig har vi med erfaring fra de siste lokale forhandlingene registrert at dette ikke er reelle forhandlinger, men mer et diktat fra arbeidsgiver. Dette har vi også meldt inn til forbundet. Samtidig ser vi at våre store medlemsgrupper kommer svært dårlig ut ved de lokale forhandlingene her i Bærum kommune, og at tilleggene i stor grad går til andre grupper. Dette er en villet politikk som tydeliggjør hvor viktig det er at lønnstilleggene gis ved de sentrale forhandlingene.

Det er helt klart at Fagforbundet, under de sentrale forhandlingene, har en mye større innflytelse på resultatet enn under de lokale «skinnforhandlinger» som gjennomføres her i kommunen. Derfor må Fagforbundet stå sterkt på sentrale lønnstillegg.

Les Kommunedirektørens saksfremlegg her…

Les Bærum kommunes høringssvar her…

Les KS debatthefte 2023 her…