BØR EIENDOMSSKATT OGSÅ VURDERES I BÆRUM?

OVER 90 PROSENT AV KOMMUNENE HAR NÅ INNFØRT EIENDOMSSKATT

Statens omlegging av skattefordelingen har medført at Bærum kommune får redusert inntektsoverføringer fra staten med 247 millioner i 2025. I media har dette blitt fremstilt både av ordførerne i Bærum og Asker som en katastrofe. Da er det viktig å minne om at kommunen de siste ti årene har hatt betydelig regnskapsmessige overskudd. Snittet i alle disse årene har vært på 400 til 500 millioner kroner. Betydelig mer enn bortfallet av statens overføringer for 2025.

Vi leser i media at det her kan bli kutt i kommunebudsjettet. Med dagens bemanning i pleie- og omsorg, skole og barnehage, er det ikke mulig å redusere bemanningen på disse lovbestemte områdene. Det er å håpe at politikerne ikke har glemt det opprøret som skjedde denne våren, både fra ansatte og brukergrupper, da budsjettet skal behandles.

Bare 35 av 357 kommuner har fortsatt ikke hentet ut inntekter fra eiendomsskatt. I Bærum dobler vi antall eldre over 80 år frem til 2040. Det er derfor viktig at vi fremover ikke reduserer planlagte bygg av sykehjem og omsorgsboliger. Skulle det bli aktuelt, må kommunens politikere vurdere andre inntektskilder og da er innføring av eiendomsskatt med et høyt bunnfradrag også aktuelt her i Bærum.