Omsorgsarbeidere – autorisering som helsefagarbeider

Ved årets sentrale lønnforhandlinger fremforhandlet Fagforbundet en særaldersgrense for helsefagarbeidere.  Det medfører at reglene for alderspensjon blir likelydende for hjelpepleiere og helsefagarbeidere.  De gis dermed rett til å gå av med særalderspensjon ved 65 år istedenfor ved 67 år.  Ved tilstrekkelig tjenestetid  utvides denne retten til fratre med alderspensjon allerede ved 62 år.

Da omsorgsarbeidere ikke har noen særaldersgrense, anbefaler vi denne gruppen å søke autorisasjon som helsefagarbeider.  En slik autorisasjon koster kr 1.430.-.  Fagforbundet Bærum har vedtatt å dekke den enkeltes medlems autorisasjonsomkostninger.

Vi har sendt brev med skjema og veiledning til alle som vi har registrert som omsorgsarbeider.  De som ønsker å benytte seg av tilbudet må fylle ut  tilsendte skjema og levere eller sende det til Fagforbundet Bærum.  Som autorisert omsorgsarbeider har vi ikke behov for ytterligere dokumentasjon, med unntak hvis det er byttet navn.  Da må dette dokumenteres.  Vi vil videresende søknaden til Statens autorisasjonskontor for helsepersonell og be om at faktura blir sendt fagforeningen.

Har du som omsorgsarbeider ikke mottatt et slikt brev fra oss, ta kontakt med kontoret og du vil da få den assistanse du trenger for å søke autorisasjon.