Kartlegging av uønsket deltid

Under de sentrale tarifforhandlingene var det enighet mellom Fagforbundet og Kommunens Sentralforbund om å redusere bruken av uønsket deltid. Vi har gjennom flere år bistått medlemmene i deres krav om økt stilling. Vi konstaterer likevel at det fremdeles er et betydelig antall deltidsansatte i Bærum kommune.  Det er viktig at vi nå får en oversikt over hvor stor andel som er uønsket deltid.

Fagforbundet Bærum vil derfor igjen kartlegge bruken av deltid og den enkeltes ønsker.  Vi ber de av dere som har deltidsstillinger besvare våre spørsmål.  Dette gjelder også vikarer og tilkallingsvakter/timetilkalte.

Det er viktig at den som ønsker en utvidet stilling meddeler dette til tjenesteleder, samt å søke ledige stillinger. Det er ingen forutsetning at deltidsansatte skal måtte ta hele den ledige stillingen.

For å synliggjøre bruken av uønsket deltid er det viktig at den enkelte deltidsansatte fyller ut det tilsendte skjema og returnerer det til vårt kontor.

Etter kartleggingen vil vi ta kontakt med kommunens ledelse for å diskutere deltidsproblematikken og hvordan vi kan få oppfylt den enkeltes ønsker.