Utvalg for samarbeid har behandlet HP 2014-2017

Utvalg for Samarbeid behandlet i siste møte Rådmannens forslag til HP 2014-2017.  Her ble alle Fagforbundets forslag til HP`s kap. 5 Medarbeidere, enstemmig vedtatt med noen små redigeringer.  Vi svært fornøyd med at både Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre som er medlemmer i utvalget sammen med tre arbeidstaker representanter, støttet våre forslag.  Det gjaldt både lærlingeordningen, heltids prosjekt og sykefraværsforslaget.

Da det gjaldt forslagene Fagforbundet  hadde til kap. 6 Tjenestene, ble ikke disse realitetsbehandlet, men oversendt Formannskapet uten votering.  Dette etter forslag fra Elvenes, Høyre.  Forslaget ble vedtatt, bare Fagforbundets stemte i mot.

HP er på over 200 sider, hvorav bare 7 sider omhandler kapitlet om medarbeiderne.  Slik HP er lagt opp, kommer alle budsjettvedtakene under kapitlet Tjenestene.  Det er under dette kapitlet budsjettkuttene i de forskjellige programområdene tas.  Disse budsjettvedtakene har stor betydning for kommunens ansatte.  De kan føre både til omorganisering og nedbemanning.

Etter Fagforbundets mening er det uakseptabelt at forslag under dette kapitlet ikke skal kunne realitetsbehandles i utvalg for Samarbeid.  Dette er det utvalget hvor de ansatte er representert sammen med politikerne.  Det kan synes som om politikerne ikke ønsker å ta stilling til de forslagene som fremsettes og da er det enkelt at de oversendes Formannskapet uten realitetsbehandling.

Det at alle de andre representantene støttet Høyres forslag er for Fagforbundet helt uforståelig.  De har med sin stemmegivning vært med på å redusere ansattes mulighet til å få vedtak i viktige budsjettsaker.  Dette reduserer utvalgets innflytelse og mulighet for påvirkning.  Noe som ikke kan være i de ansattes interesser.

Under eventuelt tok Fagforbundet opp den politiske behandlingen av forslaget om de kommunale renholdstjenestene.  Det var ment at den bare skulle behandles i sektorutvalget Eiendom og Administrasjon.  Her ble det enstemmig vedtatt at denne saken også skulle behandles i utvalg for Samarbeid.