Ekstra ferieuke for seniorer, blir en hel uke!

Som kjent bortfalt seniorordningen med én fridag i uken, og det ble vedtatt at seniorene fra 62 år skulle få en ekstra ferieuke.

I forbindelse med oppstarten av denne ordningen ble Fagforeningen kontaktet av flere opprørte plasstillitsvalgte og medlemmer vedrørende praktiseringen av denne ferieuken for det året de fylte 62.  Tjenesteledere hadde, etter informasjon fra høyere hold, redusert denne uken til noen dager avhengig av når på året de fylte 62 år. Det ble så ekstremt praktisert at enkelte ikke bare hadde fått hele dager, men også brøker av dager, f.eks. 2,3 dager dagers ferie.

Dette var etter Fagforbundets oppfatning ikke i samsvar med Kommunestyrets vedtak og vi tok dette opp med Rådmannen.  Saken ble diskutert i flere møter med ledelsen og først i Rådmannens siste medbestemmelsesmøte før sommerferien fikk fagforeningene gjennomslag og det ble besluttet at alle 62 åringer også får en hel ferieuke første året, uansett når på året vedkommende er født. Dette er også i samsvar med ferielovens bestemmelser.

Fagforbundet er godt fornøyd med at saken nå er avklart og med resultatet. Selv om vi er svært overrasket over at dette i det hele tatt ble en problemstilling og som vi måtte bruke mye tid på å få løst.