ERLING BRAUT HAALAND LO MEDLEM I NISO

Forbundslederen Hanstveit utnevnt som statssekretær

LO-forbundet NISO (Norske Idrettsutøveres Sentralorganisasjon) er en interesseorganisasjon for norske idrettsutøvere i de fleste idrettsgrener. Fra starten av, var forbundet i hovedsak en organisasjon for lagidretter innen fotball, ishockey og håndball. Nå er det en interesseorganisasjon for alle idretter og individuelle utøvere. NISO har i dag 1700 medlemmer, og vokser for hver måned. Forbundet har blant annet fått 200 nye medlemmer gjennom prosjektet «LO for alle», som nå er avsluttet.

Grunnfjellet i NISO består av utøvere som tjener mellom 0 og 300.000 kroner i året for å drive med toppidrett. Noen må til og med betale for å utøve sin idrett. De har også ekstremt store stjerner i både inn- og utland som er medlemmer. Men den siste gruppa viser en veldig god forståelse for andres situasjon – og det er en stor grad av solidaritet mellom de største stjernene og de som tjener minst. NISO har nemlig alle som spiller på fotballandslaget på medlemslista, blant dem Premier League-stjernene Erling Braut Haaland og Martin Ødegaard.

NISOs forbundsleder Erlend Hanstveit, som selv har en stor og begivenhetsrik fotballkarriere bak seg, er i disse dager utnevnt til statssekretær i Kulturdepartementet, hvor idrett er en del oppgavene. Både LO-lederen og fotballpresidenten roser utnevnelsen. Den tidligere håndballprofilen Karoline Dyhre Breivang, som i dag er nestleder, tar over styringen av NISO inntil videre.