AGA: KOMMUNEN I ØKONOMISK KRISE – NÅ MÅ DET SPARES

LIKEVEL REISER 21 POLITIKERE OG TOPPLEDERE I KOMMUNEN PÅ JOBBTUR TIL SPANIA.

En alvorsfylt Kommunedirektør Aga orienterte Formannskapet onsdag om den vanskelige økonomiske situasjonen kommunen var kommet i og at det nå måtte spares på alle nivåer. Han opplyste at det skulle settes inn strakstiltak som stillingsstopp, innkjøpsstopp, vikarstopp, overtidsstopp, omstilling og nedbemanning og mye mer. Ordføreren fulgte opp og proklamerte at nå måtte vi alle stå sammen.

Samtidig skriver Budstikka at en delegasjon av 21 politikere og toppledere reiser på en tredagers befaring til kommunens rehabiliteringssenter i Altea. Utvalgsleder Espelien forsvarer reisen og sier til avisen:  Det er viktig at de folkevalgte har et godt innblikk i tjenesten og om verdien er stor nok til at tilbudet kan forsvares i den omstillingen vi står overfor.

I dagens teknologiske verden burde en videokonferanse og teammøter kunne dekke politikernes behov for kunnskap om Altea og driften og fasilitetene på rehabiliteringssenteret. Samtidig har jo flere av de reisende vært der tidligere og burde være godt kjent med området. Det ville spart kommunen for rundt 300 000 kroner.

HTV til NSF sier til Budstikka at dette er umusikalsk og at de ikke bør reise. Det er fagforeningen helt enig i. Forstår ikke politikerne hvilke signaler dette sender til innbyggere og ansatte? Dette kan oppfattes som en arrogant holdning som skaper et inntrykk av at sparetiltak ikke gjelder dem, men alle andre.

Les turdeltagerne her…