KOMMUNENE BRUKER MILLIARDER PÅ VIKARBYRÅER

ENIGHET OM AT DETTE IKKE KAN FORTSETTE

I årets lønnsoppgjør for kommunene ble partene enige om å se på nye arbeidstidsordninger. Målet er blant annet å redusere innleie fra vikarbyrå. Rundt 1,9 milliarder gikk med til helsevikarer i kommunene i fjor, ifølge tall fra Kommunal Rapport. Kostnadene ved innleie fra vikarbyrå er 2,5 ganger så høy som kostnadene ved å bruke faste ansatte i kommunene, viser en Fafo-rapport. I årets lønnsoppgjør i kommunesektoren har partene sett nærmere på hva man skal gjøre med situasjonen.

Nå har helseminister Vestre kommet på banen. Han utelukker ikke forbud mot helsevikarer fra bemanningsbyråer. Kommunene skal få tid på seg, men hvis ikke bruken av helsevikarer fra bemanningsbyråer går ned, kan det bli aktuelt å se på unntaket som gjør innleie lovlig, uttaler helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Kommunal Rapport.

Fagforeningen hilser helseministerens uttalelser velkommen. Det er på tide at noen gjør noe med det pengesluket som bruk av vikarbyråene er. Her i Bærum skrikes det om dårlig økonomi. Vi bør enten øke med flere stillinger som dermed ikke gjør bruk av vikarer nødvendig, eller opprette vikarpooler med faste ansatte, slik fagforeningen har foreslått i flere år. Her er det penger å spare.