BUDSJETT MED STORE INNSPARINGER

BUDSJETTFORSLAGET VIL FÅ STORE KONSEKVENSER BÅDE FOR ANSATTE OG INNBYGGERNE

Onsdag kveld la kommunedirektør Aga frem sitt budsjettforslag for kommende år for kommunestyret. Dette var Aga sitt siste møte med de folkevalgte, da han er inne i sin siste uke som kommunedirektør i Bærum kommune.

Budsjettforslaget er ingen lystig lesing. Her er det forslag om nedleggelser av skoler, barnehager og flere omsorgsinstitusjoner. Mange av de allerede vedtatte investeringene avlyses eller utsettes.

Budsjettforslaget får stor innvirkning for de ansatte. Her er det forslag om nedbemanninger og omorganiseringer. Det er ikke tvil om at vi går en urolig tid i møte. Det er nå viktig at det ikke tas forhastede beslutninger. Det må ikke gå for fort i svingene. Vi får håpe at politikerne har litt is i magen og at innsparingene ses opp mot fremtidens utfordringer.

For øvrig er fagforeningen forundret over den økonomiske situasjonen kommunen er kommet i. Vel reduserer regjeringen det statlige tilskuddet med 247 millioner for 2025, samtidig trekkes det frem den reduserte skatteinngangen i år. Men det må være lov å spørre om kommunen har sovet i timen. Alle måtte forstå at Bærum fikk reduserte skatteinntekter i 2023 og 2024, etter de store ekstra skatteinntektene kommunen fikk i 2021 og 2022.

Dette var engangspenger grunnet omleggingen av utbytteskatten som gav spesielt Bærum store ekstra skatteinntekter. Den gang uttalte KD til Kommunestyret at vi i Bærum ikke lenger hadde noen økonomiske problemer. Dette medførte at flertallet av kommunepolitikerne så sent som i fjor gikk så langt at de investerte 1 milliard i en fotballbane. I dag skal vi nedlegge sykehjem og omsorgsboliger, slå sammen barnehager og skoler og nedlegge ungdomsklubber og biblioteker.

Pensjonistpartiets representant Heggland hadde et godt innlegg i Kommunestyret, hvor han avsluttet innlegget med at vi også må kunne snakke om den «store elefanten i rommet her».