FAGFORBUNDET VIL GRAVLEGGE VIKEN

En så stor fylkeskommune gir et demokratisk underskudd.

Fagforbundet i Viken, med sine nær 72.000 medlemmer og 56 fagforeninger, anbefaler at Viken løses opp og at de tre opprinnelige fylkene Akershus, Buskerud og Østfold gjenopprettes.

Det vil være det beste både for innbyggerne og demokratiet. Fordelene ved å oppløse Viken veier tyngre enn ulempene både for innbyggere, de ansatte og økonomien i de aktuelle fylkene, heter det i høringsuttalelsen om oppdeling/oppløsning som regionstyret i Fagforbundet enstemmig vedtok mandag.

En så stor fylkeskommune gir et demokratisk underskudd. Det gir mindre engasjement og færre som deltar i de demokratiske prosessene, sier nestleder i Fagforbundet Viken, Ivar Romundstad til FriFagbevegelse.

Onsdag skal Kommunestyret i Bærum gi sin høringsuttalelse om mulig oppløsning av  Viken.

Les FriFagbevegelses omtale av saken her…