SLUTT PÅ MIDLERTIDIGE ANSETTELSER

Nå er Frps omstridte seier om mer midlertidighet i arbeidslivet, en saga blott. Flertallet på Stortinget gikk inn for å reversere loven.

På onsdag gikk et flertall i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget inn for regjeringens forslag om å reversere den generelle adgangen til midlertidige ansettelser. Selve lovendringen vil bli vedtatt i Stortinget i starten av mars.
«Vi vil prioritere faste og hele stillinger som tilknytningsform i arbeidslivet. Økt bruk av midlertidighet vil potensielt gjøre inntektsgrunnlaget til folk mer usikkert. Det har vi vært tydelig på hele veien,» sier arbeidsminister Hadia Tajik (Ap) til DN.

En av Frps første og viktigste seire i regjering var innføringen av en generell adgang til midlertidig ansettelser i 12 måneder. Da daværende arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) foreslo endringene i arbeidsmiljøloven, sto hele Norge stille i to timer. Det var generalstreik og tusenvis av arbeidstagere tok til gatene i protest. Nå blir Frp-seieren historie.

Dette er en glad-dag. Fagforeningen vil følge dette opp mot arbeidsgiver, for Bærum kommune har benyttet seg av mye midlertidige ansettelser.