TIPS TIL NYE VERNEOMBUD

FAGFORBUNDET HAR UTARBEIDET 7 TIPS TIL HJELP FOR NYE VERNEOMBUD

Bærum kommune har godt over 300 verneombud. Svært mange av disse er medlem i Fagforbundet.

Noe av det første nye verneombud bør gjøre, er å sørge for å få gjennomført det såkalte 40-timerskurset. Der får de kunnskap som er grunnleggende for å kunne utføre vervet.  Fagforbundet mener at det bør pålegges mer videreopplæring for verneombud og som bør være basert på risikoforholdene på eget tjenestested. Solid grunnopplæring og videreopplæring knyttet til arbeidsplassens særegne risiko, er blant kravene Fagforbundet stiller for kursing av verneombud.

Blant de viktigste suksessfaktorene for godt forebyggende arbeidsmiljøarbeid er et nært samarbeid mellom verneombud, tillitsvalgte og ledere som jobber sammen på tjenestestedene.

Fagforeningen anbefaler nye verneombud å lese de 7 tipsene som er utarbeidet. Det vil være en god begynnelse for å komme i gang som verneombud. Et arbeid som er viktig for både ledere og ansatte.