Brudd i forhandlingene i kommuneoppgjøret

Det er nå brudd i forhandlingene i KS-området.

Fagforbundet konstaterer at det er ikke grunnlag for å fortsette forhandlingene.  Økonomien er uavklart og det er stor avstand mellom krav og tilbud på mange områder.

Det som er avgjørende for Fagforbundet er profilen på oppgjøret og innretningen på de økonomiske tilleggene.  Rettferdig fordeling og sosial utvikling er et hovedmål med forhandlingene. Vi er opptatt av at alle arbeidstakere minst opprettholder kjøpekraften og at de lavest lønte skal få de største tilleggene.

KS må ta realitetene inn over seg og komme med tilbud som sikrer rekruttering, kvalitet og kompetanse i hele kommunesektoren.

Kommuneoppgjøret startet med at krav og tilbud ble overlevert den 29. mars.  Forhandlingene har deretter pågått siden de startet opp igjen rett etter påske. Nå går oppgjøret til riksmekleren og forventet meklingsinnspurt er uken før pinse.

Les mer på www.fagforbundet.no.