Streik i private, kommersielle sykehjem

22.august 2012

Meklinga mellom Fagforbundet og NHO Service om Pleie- og omsorgsoverenskomsten gikk til brudd.

64 av Fagforbundets medlemmer i sju sykehjem i Oslo og Asker er dermed i streik fra og med arbeidstidas begynnelse onsdag 22. august.

– Streiken er ikke til å unngå med en motpart som overhodet ikke verdsetter sine ansatte, eller møter standarden i bransjen forøvrig, sier forhandlingsleder i Fagforbundet, Kjellfrid Blakstad.

Dette kan ikke Fagforbundet akseptere.

Ansatte i NHOs sykehjem taper lønn og pensjon både sammenlikna med de som jobber i det offentlige, og sammenlikna med andre private, ideelle sykehjem. Pensjonsvilkårene er heller ikke de samme som for sykepleiere på samme sykehjem.

– Dette er nå de eneste sykehjemmene som ikke har en tariffestet pensjonsordning. Vi krever 100 prosent likebehandling for alle ansatte innen pleie og omsorg, sier Blakstad.

Fagforbundets medlemmer i kommersielle sykehjem streiker for å få de samme pensjonsrettighetene, lønns- og arbeidsvilkårene som ansatte i kommunale og andre private, ideelle sykehjem.

Vi oppfordrer ALLE medlemmer og andre til å støtte streiken!