Forhandlingene om konvertering av særavtalen ansvarsvakter for hjelpepleiere er avsluttet

AVTALE MELLOM FAGFORBUNDET OG BÆRUM KOMMUNE INNGÅTT

Forhandlingene om konvertering av særavtalen startet i desember i fjor.  Det har vært avholdt flere forhandlingsmøter og i møte torsdag 14. mars ble det oppnådd enighet mellom Fagforbundet og Bærum kommune.

Resultatet av forhandlingene gir hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og helsefagarbeidere både med og uten tilleggsutdannelse som går i turnus i PLO og Kommunalhelsetjenesten et ekstra turnustillegg på kr 6.500 i året.  Dette kommer da i tillegg til det turnustillegget som ble gitt ved de lokale lønnsforhandlingene.  Samlet turnustillegg for disse gruppene med 35,5 timers arbeidstid blir således kr 15.000.

Virkningsdatoen for avtalen er 30.4.2013.  Fra denne datoen avvikles nåværende ansvarsvaktavtale.

Fagforbundet er godt fornøyd med den avtalen som er fremforhandlet hvor den økonomiske verdien av særavtalen overføres til et fast turnustillegg.

Ny årslønn for disse yrkesgruppene i turnus pr 30.04.2013:

Års ansiennitet                                  0              4                8              10

Fagarbeidere                          327 700     332 000     335 200     383 800

Fagarbeidere m/till.utd.         337 700     342 000     345 200     398 800

Fagforbundet inngikk samtidig en avtale om at omsorgsarbeidere som autoriseres som helsefagarbeidere gis ny særaldersgrense.  Det forutsettes dokumentasjon på autoriseringen.  Autorisasjonskontoret for helsepersonell sender dokumentasjonen direkete hjem til den enkelte søker.  Vi ber derfor om at kopi sendes vårt kontor, hvoretter vi samlet sender dette til Forhandlingenheten for oppdatering.