PROSJEKT 2012 UTTALELSE FRA FAGFORBUNDET OG UNIO

SAK 06/11 I SAMARBEIDSUTVALGET 1. MARS 2011.

Fagforbundet og Unio ser at framdriftsplanen for Prosjekt 2012 er endret i og med at politikerne kun får saken til orientering og ikke til politisk behandling første halvår 2011. Ved denne behandlingsformen vil verken ansatte eller brukere få viktige politiske signaler før høstens valg.  Vi er derfor av den oppfatning at saken bør ferdigbehandles i vårsesjonen.

Fagforbundet og Unio savner en politisk diskusjon om prioritering mellom lovpålagte oppgaver og kvaliteten på disse sett i forhold til andre oppgaver og de kommunale innvesteringer.

Det er tidligere fastslått at arbeidsbelastningen på den enkelte arbeidstager ikke kan økes.  Flere av de tiltakene som foreslås vil medføre en betydelig arbeidsøkning for den enkelte arbeidstaker på områder hvor grunnbemanningen i dag allerede er svært lav.

Fagforbundet og Unio kan heller ikke støtte foreslåtte forslag på å redusere bemanning og vikarbudsjett innenfor lovpålagte tjenester. En slik reduksjon vil gå direkte ut over brukerne og de ansatte som skal gi en fullverdig lovpålagt tjeneste.

I det framlagte forslaget ser vi at det på flere programområder er foreslått økt ATA-tid. Det er ikke annen innsparingsmulighet i forhold til økt ATA-tid enn en eventuell endret koordinering av tjenestene. Videre er det foreslått og slå sammen tjenestesteder. Vi vil påpeke at Rådmannen i forbindelse med innføring av avdelingsleder i institusjonene hevdet at dette ikke ville føre til en merutgift da nærledelse ville føre til mindre sykefravær. Vi kan da vanskelig se at dette argumentet ikke skulle gjelde den andre veien også.

Tidligere er ordning med tillitstid, tjenestelederpermisjon, kompetansepoengordning med mer  fjernet. Likevel foreslår Rådmannen en innsparing fra 5 til 10 mill på andre felles arbeidsgivertiltak uten at disse spesifiseres. Slike tiltak er riktignok ikke lovpålagt, men skulle man i denne omgangen skjære ytterligere ned på muligheten for kompetanseheving og de personalpolitiske tiltak for å ivareta, beholde og rekruttere personale, er det grunn til å slå alarm.

Etter vår oppfatning kan flere av de fremsatte forslag ikke gjennomføres uten betydelige konsekvenser både for brukere og ansatte.  Mange av tiltakene er svært generelle og trenger ytterligere konkretisering.  Vi noterer oss at Rådmannen vil involvere alle deler av kommunens organisasjon i det videre arbeidet.  Det er i den forbindelse svært viktig at arbeidet med konsekvens- og risikovurderingen starter på det enkelte tjenestested.

For Fagforbundet                                          For Unio

Bjørn M Johnsen/sign                                    Bente E Grindstad/sign