SOSIAL DUMPING I BÆRUM KOMMUNE. RÅDMANNEN: SJÅFØRER SKAL IKKE HA BETALT SPISEPAUSE.

Før sommerferien bestemte Bærum kommune at alle dagtidsansatte skulle ha en arbeidstid på 7,5 time pr dag inkludert betalt spisepause. Under drøftingene advarte Fagforbundet om at det kunne medføre økt bemanning på enkelte områder. Vi var skeptiske til forslaget, da dette også ville gjøre at kommunal drift ville bli dyrere.

I første medbestemmelsesmøte etter sommerferien besluttet kommunaldirektør Wieland på vegne av Rådmannen følgende vedtak: «Det innføres ikke betalt spisepause for bussjåfører som kjører brukere til kommunens dagsenter.»

Vedtaket ble fattet uten forangående drøftinger med Fagforbundet.

Resultatet av dette er at de lavtlønnede sjåførene som eneste gruppe i Bærum kommune som arbeider på dagtid ikke skal ha betalt spisepause. Dette har Fagforbundet reagert kraftig på. Det er også meddelt Rådmannen personlig. Vedtaket kan ikke betegnes som annet enn sosial dumping, og vi har anket Rådmannens beslutning. Fagforbundet har aldri tidligere opplevd et slikt forsøk på diskriminering i Bærum kommune.

Vi organiserer alle sjåførene på Transport og vil, hvis avgjørelsen ikke blir omgjort, sende saken over til Forbundsadvokatene for videre oppfølging.  Saken vil også bli brakt inn til politisk behandling.

Les Fagforbundets anke her