Over 100 plasstillitsvalgte deltok på vårt seminar

Fagforeningen arrangerte 13. og 14. november to-dagers plasstillitsvalgtsamling på Sundvolden hotell hvor over 100 tillitsvalgte deltok.

Første dag orienterte fagforeningslederen om nytt fra forbundet og lokale saker.  Her ble resultatet fra de lokale lønnsforhandlingene utførlig gjennomgått. Det ble også den nye arbeidstiden, hvor kommunens forslag om «sosial dumping» ble kommentert. Blant de andre sakene var også referat fra AMU møter, vernetjenesten og stab/støtte prosjektet m.m.

Deltagerne ble av kommunens rådgivere i PLO presentert den Digitale vaktboken, det nye Avvikssystemet og registreringssystemet Profil. Dette var en nyttig informasjon om morgendagens systemer som nå vil bli tatt i bruk.

Mye av annen dag ble bruk til konkurranseutsettingen i Bærum kommune. Her hadde fagforeningslederen en innledning.  Hovedforedraget ble holdt av Idar Helle fra De facto som holdt et informasjonsrikt foredrag om konsekvensene ved konkurranseutsetting. Den siste delen av foredraget ble viet Renovasjonssaken. I etterkant av foredraget siterte fagforeningslederen dagens Budstikka, hvor det var en reportasje hvor Bærum Ap meddelte at de ville be Rådmannen utrede kommunal renovasjonsdrift. Dette ble applaudert av salens tillitsvalgte. Det ble ikke Høyres svar om at det ville medføre høyere pensjonskostnader.

Dagen ble avsluttet med at Jan Grenaker fra Sparebank1 Østlandets gjennomgikk tilbudene som ligger i LO Favør og nyhetene som kommer i 2018.

Se flere bilder fra seminaret i galleriet…