FRYKTKULTUR I OSLO KOMMUNE

MANGE I OSLO TØR IKKE SI DET DE MENER

23 prosent av de ansatte i Oslo kommune tør ikke si det de mener av frykt for konsekvensene, viser en ny rapport fra Kommunerevisjonen i Oslo. Det kommer frem i rapporten «Ytringskultur i Oslo kommune», skriver Klassekampen. Kommunerevisjonen har undersøkt situasjonen i byrådsavdelingen for finans, i helseetaten i kommunen og i bydel Østensjø.

I henhold til rapporten er 23 prosent av de ansatte helt eller delvis enig i at påstanden «Jeg tør ikke si det jeg mener fordi jeg er redd for hva som kan skje (fryktkultur)». I tillegg svarer 34 prosent at de er helt eller delvis uenig i at de kan «si det [de] vil, så lenge det ikke er taushetsbelagt».

De oppsummerer i rapporten at det er for dårlig og lite systematisk arbeid med ytringskulturen i seksjonene de har undersøkt, selv om vedtakene kommunen har fattet kan legge til rette for ytringsfrihet for de ansatte. De anbefaler at det vurderes ytterligere tiltak.

Det er flott at Kommunerevisjonen i Oslo har foretatt en slik undersøkelse. Fagforeningen anmoder Kontrollutvalget i Bærum kommune til å ta initiativ til en tilsvarende undersøkelse her i kommunen.