LÆRERNE STOPPER IKKE

Lærerne fortsetter å kreve større lønnstillegg enn andre i kommunal sektor.

Lærerne skal ha mer enn andre i årets lønnsoppgjør, krever Utdanningsforbundets Steffen Handal i en uttalelse til NTB som er gjengitt i Kommunal Rapport.  .

Hovedorganisasjonen UNIO var samlet til tariffpolitisk konferanse og fremmet forslag om at det i år skal kreves økt kjøpekraft for alle grupper i organisasjonen – og at kommunalt ansatte skal ha mer enn det frontfagsrammen tilsier.

Men det stopper ikke der. Lærerne må også få mer enn andre i kommunal sektor, mener Utdanningsforbundet.

I fjor tok Utdanningsforbundet ut sine medlemmer i streik på et tilbud som lå drøyt 0,1 prosentpoeng over den anslåtte frontfagsrammen. Etter fire måneder, grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd. Da Rikslønnsnemnda hadde sagt sitt tidligere i vinter, hadde lærerne fått en løsning tilsvarende tilbudet de avviste på forsommeren.

Fagforeningen håper at alle hovedsammenslutningene kan samle seg om felles lønnskrav denne gangen, slik at det blir en samlet front opp mot KS. Det er bare de ansatte som taper på at forbundene slåss seg imellom.

Les hele artikkelen her…