FAGFORBUNDET KREVER ØKT KJØPEKRAFT TIL ALLE

Fagforbundet krever at alle grupper skal ha mer å rutte med når lønnsoppgjøret er i havn, skriver E24.

LOs største forbund krever at de som tjener minst får mest og krever samtidig at alle grupper skal få økt kjøpekraft, sier Fagforbundets leder Mette Nord i et intervju til NTB som er gjengitt i E24.

Alle blir rammet av økte priser, men de med lave inntekter blir hardere rammet enn dem med høye inntekter. Derfor mener Fagforbundet at de med lave inntekter skal løftes i årets lønnsoppgjør, slik at forskjellene i samfunnet ikke øker, sier leder Mette Nord i Fagforbundet til NTB, som viser til LOs største forbunds vedtak om de tariffpolitiske uttalelsene før lønnsoppgjøret.

Dessuten skal kommunalt ansatte heves ekstraordinært, fordi de har sakket akterut i lønnsutviklingen de siste tre årene, dette er en utvikling som ikke kan fortsette. Det kan ikke være slik at grupper av ansatte i privat sektor drar fra år etter år, fortsetter forbundslederen i intervjuet.

Fagforeningen ser dette som et svar på UNIOs krav om at lærerne skal få et høyere lønnstillegg enn andre i kommunal sektor. Dette er etter vår oppfatning et helt urimelig krav. Vi må bare gjenta håpet om at forbundene samler seg om felles lønnskrav ovenfor arbeidsgiverorganisasjonen KS.

Les hele artikkelen i E24 her…